Object structure
Creator:

Stec, Maria

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Title:

O potrzebie szczęśliwego rodzica dla dzieci z zaburzeniami rozwoju. Relacyjno-rozwojowe podejście do wczesnego wspomagania rozwoju

Group publication title:

O roli rodziny...

Subject and Keywords:

wczesne wspomaganie rozwoju ; relacja rodzic-dziecko ; dziecko z zaburzeniami rozwoju ; zabawa ; wspieranie rodzica ; early childhood suport ; relation parent - child ; children with developmental disabilities ; play ; supporting the parent

Abstract_pl:

Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty relacyjno-rozwojowego podejścia do wczesnego wspomagania rozwoju wraz z głównymi podstawami teoretycznymi tego podejścia. Szczęśliwy rodzic w swej naturalnej funkcji jest ukazany jako kluczowy dla wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Omówiono trudności rodzica w komunikacji z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju, jak i pożądane zachowania i stany rodzicielskie, które służą rozwojowi dziecka. Szczególnie uwypuklono rolę zabawy oraz rodzicielskiego dostrojenia się do zachowań dziecka, tak aby dziecko mogło doświadczać silnego pozytywnego połączenia ze swoim rodzicem. W końcowej części omówiono cechy i interwencje specjalistów z zakresu wczesnego wspomagania w stosunku do rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju.

Abstract:

This article presents the most important aspects of the relational-developmental approach to early childhood development support together with the main theoretical foundations of this approach. The happy parent in his/her natural function is shown to be crucial in supporting the development of children with developmental disorders. The difficulties of the parent in communicating with a child with developmental disorders as well as desirable parenting behaviours and states that serve the child`s development are discussed. In particular, the role of play and parental attunement to the child`s behaviour was highlighted so that the child can experience a strong positive connection with his or her parent. The final section discusses the characteristics and interventions of early intervention professionals for parents of children with developmental disorders.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Date:

2024

Resource Type:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

click here to follow the link

Pages:

43-61

Language:

pol ; eng

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Citation

Citation style: