Object structure
Creator:

Maciejewska, Barbara ; Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Title:

Rola postaw rodzicielskich w kształtowaniu umiejętności życiowych dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną

Group publication title:

O roli rodziny...

Subject and Keywords:

postawy rodzicielskie ; umiejętności życiowe ; dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną ; parenting attitudes ; life skills ; adults with intellectual disability

Abstract_pl:

Niebagatelną rolę w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną odgrywa rodzina i pełnione przez nią funkcje, a zwłaszcza przejawiane przez rodziców postawy wobec dzieci dotkniętych tą niepełnosprawnością. Mają one bowiem istotne znaczenie dla ich rozwoju, edukacji, rehabilitacji i społecznej inkluzji we wszystkich sferach życiowej aktywności. Negatywne czy nieprawidłowe postawy rodzicielskie, np. dystansowanie się rodziców wobec dziecka, brak jego akceptacji czy odtrącenie bądź nadopiekuńczość i ograniczanie autonomii w konsekwencji mogą skutkować słabszym rozwojem umiejętności życiowych. Dlatego uwzględniając rolę postaw rodzicielskich, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych w usamodzielnieniu i rozwoju umiejętności przystosowawczych dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, przeprowadzono badania, których celem było ustalenie związku pomiędzy wskazanymi zmiennymi. Uzyskane wyniki wykazały m.in., że postawa autonomii matki istotnie koreluje z poziomem umiejętności życiowych objętych badaniem uczestników terapii zajęciowej.

Abstract:

In the life of individuals with intellectual disability, a significant role is played by their family and their family`s attitudes towards them. This is because they are important for their development, education, rehabilitation, and social inclusion in all spheres of life activity. Negative or incorrect parental attitudes, e.g. parents distancing themselves from the child, not accepting or rejecting the child or being overprotective and limiting the child`s autonomy, may consequently result in a poorer development of life skills. Therefore, considering the role of parental attitudes, both positive and negative, in the empowerment and development of adaptive skills of adults with intellectual disabilities, a study was conducted to determine the relationship between the indicated variables. The results obtained, showed among other things, that the mother?s attitude of autonomy significantly correlates with the level of life skills of the occupational therapy participants included in the study.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Date:

2024

Resource Type:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

click here to follow the link

Pages:

127-146

Language:

pol ; eng

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Citation

Citation style: