Object structure
Creator:

Zamkowska, Anna ; Majcher, Daria

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Title:

Strategie rozwiązywania konfliktów rówieśniczych w inkluzyjnym oddziale przedszkolnym: systematyczny przegląd badań

Group publication title:

O roli rodziny...

Subject and Keywords:

przedszkole inkluzyjne ; konflikt rówieśniczy ; strategie rozwiązywania konfliktów ; inclusive preschool ; peer conflict ; conflict resolution strategies

Abstract_pl:

Celem artykułu była analiza stanu badań na temat sposobu rozwiązywania konfliktów rówieśniczych przez dzieci w inkluzyjnych oddziałach przedszkolnych. Przeprowadzono systematyczny przegląd wyników badań opublikowanych w bazach czasopism naukowych Scopus, Web of Science (WoS), Ebsco i Google Scholar w latach 2000-2024, z wykorzystaniem schematu PRISMA. Wyniki wskazują na to, że interwencja nauczyciela z wykorzystaniem różnych strategii (6 artykułów) oraz programów rozwijających umiejętności społeczne dzieci (4 artykuły) są głównymi sposobami kształtowania umiejętności rozwiązywania konfliktów w przedszkolnych oddziałach inkluzyjnych. Żadne z analizowanych badań nie opisuje sposobów samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez dzieci z niepełnosprawnością. Można wnioskować, że nauczyciele wyposażeni w strategie rozwiązywania konfliktów mogą znacząco wpłynąć na zdolność dzieci w wieku przedszkolnym do rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.

Abstract:

The purpose of this article was to analyze the state of research on how children in inclusive preschools resolve peer conflicts. A systematic review of research results published in the scientific journal databases Scopus, Web of Science (WoS), Ebsco and Google Scholar between 2000 and 2024 was conducted using the PRISMA scheme. The results indicate that teacher intervention using a variety of strategies (6 papers) and programs to develop children`s social skills (4 papers) is the main way to develop conflict resolution skills in preschool inclusive units. None of the studies analyzed describe ways for children with disabilities to resolve conflicts on their own. It can be concluded that teachers equipped with conflict resolution strategies can significantly influence preschool children`s ability to resolve peer conflicts.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Date:

2024

Resource Type:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

click here to follow the link

Pages:

209-226

Language:

pol ; eng

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Citation

Citation style: