Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Tytuł:Istotne czynniki warunkujące poziom opanowania języka obcego
Tytuł publikacji grupowej: Temat i słowa kluczowe:radość z nauki języka obcego (FLE) ; determinacja ; dobrostan psychiczny ; psychologia pozytywna w nauce języków obcych ; teoria złożonych systemów dynamicznych (CDST) w nauce języków obcych ; środowisko rówieśnicze ; relacje z rówieśnikami ; foreign language enjoyment (FLE) ; well-being ; positive psychology in foreign language learning ; Complex Dynamic Systems Theory (CDST) in foreign language learning ; peer environment ; relationship
Streszczenie:Nie ulega wątpliwości, że na tempo i poziom opanowania języka wpływa wiele różnych czynników, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Spośród tych dwóch grup czynników przedstawiono wybrane z nich, począwszy od czynników wewnętrznych: dobrostan psychiczny i przyjemność czerpana z nauki języka obcego, a skończywszy na czynnikach zewnętrznych: środowisko rówieśnicze i relacje z rówieśnikami. Po ich zdefiniowaniu omówiono ich korelację z innymi czynnikami z zakresu psychologii pozytywnej oraz istniejącymi wynikami badań. ; Jak wskazują podane źródła naukowe, istnieje pozytywna korelacja między wskazanymi czynnikami a biegłością i osiągnięciami w języku obcym. Odniesiono się również do wybranych teorii z zakresu psychologii pozytywnej, a także do postrzegania języka obcego w kontekście Teorii Złożonych Systemów Dynamicznych, która traktuje język jako dynamiczną, złożoną i niezwykle rozbudowaną strukturę. Ponadto artykuł wskazuje na ważną rolę rodziców, nauczycieli i rówieśników w procesie przyswajania/uczenia się języka obcego. Tym samym artykuł zawiera implikacje dla przyszłej praktyki edukacyjnej; wskazuje na potrzebę udoskonalania przez nauczycieli języków obcych ich programów edukacyjnych i pogłębiania kompetencji, zwłaszcza kompetencji społecznych, tak aby mogli skutecznie i adekwatnie wspierać swoich uczniów o zróżnicowanych potrzebach.
Abstract:It is undeniable that a wide variety of factors, both learner-internal and learner-external, influence the rate and level at which a language is mastered. From the two groups of factors, selected ones are presented, from learner-internal: well-being and foreign language enjoyment, and from learner-external: peer environment and relationship. The definitions of these factors are followed by a discussion of their correlation with other positive psychology factors and existing research results. ; As the given scientific sources indicate, there is a positive correlation between the indicated factors and foreign language proficiency and achievement. References were made to selected theories from the field of positive psychology as well as to the perception of foreign language in the context of Complex Dynamic Systems Theory, which treats language as a thriving, intricate and extremely dynamic structure. Furthermore, the article identifies the important role of parents, teachers and peers in the foreign language acquisition/learning process. Thus, the paper provides implications for future educational practice; it points to the need for foreign language teachers to refine their educational programmes and deepen their competences, especially their social competences, so that they can effectively and adequately support their students with diverse needs
Wydawca:Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania: Typ zasobu: Format: DOI: Strony: Jezyk: Prawa do dysponowania publikacją: