Autor:

Chmielewska-Banaszak, Danuta ; Magier, Ewa

Tytuł:

Wiedza milcząca: jawne versus utajone: nowe spojrzenie na poznawcze i społeczne funkcjonowanie człowieka

Temat i słowa kluczowe:

wiedza milcząca ; naukoznawstwo ; Polanyi, Michael (1891-1976) ; psychologia poznawcza ; psychologia społeczna

Streszczenie:

Pojęcie "wiedza milcząca" traktujemy jako najbardziej ogólny, opisowy termin określający procesy przebiegające poza kontrolą świadomości, a wpływające na zachowanie człowieka. Do lat 70 XX wieku pojęcie wiedzy milczącej odnajdujemy jedynie w pracach Polany'ego Polanyi uważał, że wiedza milcząca (tacit) decyduje o kompetencjach uczonego, wpływając, między innymi, na proces poszukiwania i rozwiązywania problemów naukowych.Rolę procesów niezwerbalizowanych (nie nazywając tych procesów) w rozwoju wiedzy naukowej, opisywali też Kuhn i Fleck. ; Artykuł koncentruje się na tym, co aktualne w psychologii poznawczej i społecznej, a dotyczy relacji jawne-utajone w procesach przetwarzania informacji i poznania społecznego. Jest możliwie, że w bliskiej perspektywie dokona się transfer psychologicznej wiedzy o procesach utajonych w obszar problemów podejmowanych przez Kuhna i Polanyi'ego.

Opis:

tekst zamieszczony w czasopiśmie "Zagadnienia naukoznawstwa" nr 4 (162), 2004

Wydawca:

Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich

Data wydania:

2004

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

751-763

Źródło:

Zagadnienia naukoznawstwa, 2004, nr 4 (162)

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego