Struktura obiektu

Autor:

Kładoczny, Piotr

Współtwórca:

Sztyber, Radosław - red. nacz.

Tytuł:

Konceptualizacja zmysłów w twórczości Adama Mickiewicza = Conceptualization of senses in Mickiewicz's output

Tytuł publikacji grupowej:

Filologia Polska, z. 2

Temat i słowa kluczowe:

Mickiewicz, Adam (1798-1855) ; zmysły ; konceptualizacja ; rama interpretacyjna ; nazwy dźwięków ; senses ; conceptualization ; semantic frame ; sounds names

Streszczenie:

Na podstawie słownika języka Adama Mickiewicza językoznawcy mogą dokonać rekonstrukcji konceptualizacji zmysłów w twórczości pisarza. Zebrane słownictwo właściwe dla każdego ze zmysłów ułożono w połączone ze sobą kategorie semantyczne, które tworzą ramę interpretacyjną. Pisarz był wrażliwy na każdy ze zmysłów, lecz najczęściej odwoływał się do wzroku i słuchu. Korzystał w pełni z bogactwa słownictwa właściwego dla swoich czasów. W badanym zakresie leksyki nie tworzył nowych słów.

Abstract:

Linguists can reconstruct a conceptualization of senses in Adam Mickiewicz's writings on the basis of the writer's language dictionary. Lexicon characterizing each sense were arranged in semantic categories connected with one another, which construct a frame semantic. The writer was susceptible to each of senses but most often he referred to sight and hearing. Mickiewicz used a complete variety of words specific to his epoch. Adam Mickiewicz didn't form new words in the studied range of vocabulary.

Wydawca:

Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Filologii Polskiej

Data wydania:

2016

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

263-306

Źródło:

Filologia Polska. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, z. 2

Jezyk:

pol

Licencja CC BY-NC-ND 4.0:

kliknij tutaj, żeby przejść

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego