Struktura obiektu

Autor:

Grzesik, Jürgen

Współtwórca:

Roenig, Jan - tł.

Tytuł:

Specyficzne metody dydaktyczne dotyczące procesów poznawczych w nauczaniu literatury = Specific didactic methods concerning the cognitive processes in teaching literature

Tytuł publikacji grupowej:

Dydaktyka Literatury, 5

Temat i słowa kluczowe:

literatura ; nauczanie ; procesy poznawcze ; metodyka

Abstract:

The article consists of two parts. The first more theoretic part based on opinions of such scholars as Humboldt, Iser, Ingarden, Mauser, Morris, Wygotski and Ausubel, contains considerations about the formation of layers of schematized aspects and opinions of readers in the course of reception of a literary work. The second part refers directly to didactic lessons and shows different phases and ways of shaping opinions on the base of a literary text. ; It proposes also a transformation of the represented text to another medium of expression, for instance a drawing, a division of the text into roles, a production of an adequate object or a comparison with something similar aside from the read text. In the last phase of the author's considerations he shows ways of shaping opinions during lessons on the base of treated of texts.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ; Zielona Góra: Kuratorium Oświaty i Wychowania

Data wydania:

1982

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

73-93

Źródło:

Dydaktyka Literatury, tom 5

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego