Struktura obiektu

Autor:

Brylla, Wolfgang J.

Współtwórca:

Kulczycka, Dorota - red. nauk. ; Ruszczyńska, Marta - red. ; Brylla, Wolfgang J. - red. ; Gazdecka, Elżbieta - red.

Tytuł:

Polski kryminał retro. Między innowacją, naśladownictwem a literackim kiczem = Polnischer Retro-Krimi. Zwischen innovation, nachahmung und literarischem kitsch

Tytuł publikacji grupowej:

Scripta Humana, 5

Temat i słowa kluczowe:

literatura polska - 21 w. - tematyka ; powieść kryminalna

Streszczenie:

Kryminały w stylu retro powstają na całym świecie. W Polsce także cieszą się dużą popularnością. Można by nawet pomyśleć, że polska literatura detektywistyczna składa się wyłącznie z historycznych powieści kryminalnych, których główny wątek osadzony jest w najbliższym otoczeniu czytelnika. ; Bez kryminału retro i bez Marka Krajewskiego gatunek, do którego wciąż przylega etykieta trywialności, nie mógł się rozkwitnąć. Krajewski stał się najbardziej znanym i najpopularniejszymtwórcą kryminałów. Urodzony we Wrocławiu pisarz wielokrotnie był na łamach felietonów postrzegany jako zbawca i mistrz tego gatunku.

Abstract:

Retro-Krimis werden auf der ganzen Welt geschrieben, aber vor allem in Polen erfreut sich dieseKrimi-Subgattung groser Beliebtheit. Man konnte sogar meinen, dass die polnische literarischeKrimiszene nur aus historischen Kriminalromanen besteht, deren Haupthandlung in der nahenoder weiten Vergangenheit verortet ist. Ohne den Retro-Krimi und ohne Marek Krajewski, der demGenre, dem weiterhin das Etikett der Trivialitat anhaftet, zu neuer Blute verhalf, gabe es im Grundekeinen polnischen Kriminalroman mehr. Krajewski avancierte zum bekanntesten und popularstenKrimischriftsteller, im Feuilleton wurde der aus Wrocław stammende Autor immer wieder als Retterder untergehenden Gattung und gleichzeitig als Meister eben dieser Gattung gefeiert. Deshalb nimmtes kaum Wunder, dass sich im Glanze von Krajewski viele andere Krimischreiber haben sonnen wollen. ; Neben Krajewski haben auch unter anderem Zbigniew Wojtyś und Tomasz K. Lewandowski inder Fruhphase der Renaissance des Krimis auf die unterschiedlichen Retro-Welten zuruckgegriffen.Als Epigonen von Krajewski, indem sie zementierte Erzahlstrukturen und -modelle wiederholten,waren sie jedoch mehr oder weniger zum Scheitern verurteilt. Wozu in erster Linie bspw. Wojtyś mitseiner Krimiprosa imstande ist, ist nur die Erschaffung von Kitschigkeit, fur die es im (Retro-)Krimi keinen Platz gibt und die der ganzen Krimifamilie nur Schaden zufugen kann.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2016

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2016SERredRus_Kul1r17

Strony:

223-236

Źródło:

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego: Seria Scripta Humana, tom 5

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego