Autor:
Współtwórca:
Kulczycka, Dorota - red. nauk. ; Hernik-Młodzianowska, Monika - red.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
Süskind, Patrick (1949- ) ; "Pachnidło" ; adaptacja filmowa
Streszczenie:
Przedmiotem opracowania jest powieść Patricka Süskind "Pachnidło", nakręcona w dwóch wersjach: Toma Tykwers`a "Pachnidło" i Jana Jakuba Kolskiego "Jasminum". Jean Baptiste Grenouille, główny bohater "Pachnidła", to genialny artysta i przestępca szukający doskonałości, który popełniając samobójstwo, niesie negację ludzkości. Brother Health, jedna z postaci "Jasminum", jest pokornym iciężko pracującym mnichem, któremu Boża Opatrzność udziela łaski mistycznej świętości. ; Oba utwory - literackie i kinematograficzne - można analizować na trzech płaszczyznach: poszukiwań magicznej mikstury; głodu miłości, który towarzyszy każdemu człowiekowi; losu jako siły kształtowania życia ludzkiego. Niezależnie od interpretacji, wspólny mianownik tych dwócharcydzieł to teza, że każdy jest artystą, a jego życie można odczytać jako dzieło sztuki. Pięknojako kategoria estetyczna nie jest zdeterminowana etycznie: może nim być zarówno droga do świętości, jak droga do przestępstwa.
Abstract:
The subject of the study is the novel by Patrick Süskind "Perfume", filmed in two versions: TomTykwer`s "Perfume" and "Jasminum" by Jan Jakub Kolski. Jean Baptiste Grenouille, the main charakter of "Perfume", is a brilliant artist and felon looking for perfection who, by committing suicide, carries out the negation of humanity. Brother Health, one of the characters of "Jasminum", is a humble and hard-working monk, on whom the grace of mystical holiness is bestowed by the Divine Providence. ; Both works - the literary and the cinematographic - can be analyzed in three directions: the searchfor a magical potion; the hunger for love which accompanies every human being; the fate as a forceshaping human life. Regardless of the interpretation, the common denominator of these twomasterpieces is the thesis that everyone is an artist, and his life can be read as a work of art. Beautyas an aesthetic category is not ethically determined: it can be a path to holiness, while it can also bea path to crime.
Wydawca:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
DOI:
Strony:
Źródło:
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego: Seria Scripta Humana, tom 6