Struktura obiektu

Autor:

Prusinowski, Piotr

Współtwórca:

Sztyber, Radosław - red. nacz.

Tytuł:

Kobiecość i metafizyka w filmach Jeana-Claude'a Brisseau = Feminity and metaphysics in Jean-Claude Briesseau's films

Tytuł publikacji grupowej:

Filologia Polska, z. 7

Temat i słowa kluczowe:

kino francuskie ; metafizyka ; surrealizm ; French cinema ; metaphysics ; surrealism

Streszczenie:

Francuski reżyser Jean-Claude Brisseau (1944-2019) zaczynał swoją karierę od filmów bliskich poetyce realizmu społecznego, z biegiem czasu coraz dalej odchodząc od surowego, na poły dokumentalnego sposobu obrazowania na rzecz wyrafinowanej formy wizualnej, ewokującej metafizyczne i ezoteryczne treści. ; Swoim bohaterom i bohaterkom artysta kazał poszukiwać takiej egzystencjalnej drogi, która mogłaby prowadzić do wzniesienia się ponad reguły rządzące przyziemną, czysto materialną rzeczywistością. Wiarę w istnienie świata transcendentnego łączył ściśle z ideą piękna, jej najdoskonalszą reprezentację estetyczną dostrzegając w urodzie kobiecego ciała. ; Graniczące z sakralizacją uwielbienie dla "wiecznej kobiecości", któremu Brisseau dawał wyraz w takich filmach, jak "Z wściekłości i wrzasku" ("De bruit et de fureur", 1987), "Céline" (1992), "Anioły zagłady" ("Les anges exterminateurs", 2006) czy "Á l'aventure" (2008) zbliżało jego artystyczną postawę do ideałów, jakie wyznawali przedstawiciele surrealizmu.

Abstract:

French director Jean-Claude Brisseau (1944-2019) started his career as a social realist. Over time, he gradually abandoned his harsh semidocumentary approach to filmmaking and adopted a more visually refined style. The imagery in his films reflected metaphysical and often esoteric contents. ; Searching for meaning in life, some of his characters became able to rise above the triviality of everyday material existence. The artist's belief in the existence of a transcendent world was closely associated with his admiration for the female body. He saw the ideal aesthetic representation of beauty. ; Brisseau demonstrated his affection for the "eternal feminine" in such films as "Sound and Fury" ("De bruit et de fureur", 1987), "Céline" (1992), "Secret Things" ("Choses secretes", 2002) and "A l'aventure" (2008). Almost all of his pictures prove his strong affinity with surrealist' ideals.

Wydawca:

Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Filologii Polskiej

Data wydania:

2021

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

321-334

Źródło:

Filologia Polska. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, z. 7

Jezyk:

pol

Licencja CC BY-NC-ND 4.0:

kliknij tutaj, żeby przejść

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego