Autor:
Współtwórca:
Hawrysz, Magdalena - red. nauk. ; Uździcka, Marzanna - red. nauk. ; Wojciechowska, Anna - red. nauk.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
stereotypy ; mem ; gra werbalna ; wspólnota internautów ; stylizacja w języku potocznym ; meme ; language games ; community of Internet users ; styling in colloquial language
Streszczenie:
Celem artykułu jest przedstawienie typów bohaterów kreowanych przez internautów oraz wskazanie zabiegów językowych służących charakterystyce postaci, a w rezultacie odtworzenie stereotypowych konotacji, wyobrażeń i przekonań związanych z poszczególnymi rolami. Przedmiotem analizy jest materiał językowy wyekscerpowany z 14 tys. memów internetowych opublikowanych na 2 portalach: "Memy" oraz "Fabryka Memów". ; Autorka omawia przykłady łączenia przez internautów przymiotów i postaw danej postaci z typowymi cechami jej języka. Pokazuje rolę szablonów w konstruowaniu memów i ich wpływ na myślenie twórców, uwidaczniający się w przyjęciu ściśle określonego modelu rzeczywistości i odwołaniu do jednoznacznych wzorców osobowych.
Abstract:
The aim of this article is to present the types of characters created by Internet users and an indication of language means used for characterisation of a person, resulting in restoration of stereotypical associations, perceptions and beliefs associated to life roles. The object of the analysis is language material derived from 14 000 internet memes published on two portals: Memy and Fabryka Memów. ; The author discusses examples, presented by the Internet users, of combining features and attitudes of a person with typical features of her language. She presents the role of a template in the construction of memes, and in particular the effect of templates on maker`s thinking, revealing itself in the adoption of a specific model of reality and the reference to unambiguous personal models.
Wydawca:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
DOI:
Strony:
Źródło:
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2014