Struktura obiektu

Autor:

Uździcka, Marzanna ; Półtorak, Mateusz

Współtwórca:

Steciąg, Magdalena - red. nauk. ; Adamczyk, Magdalena - red. nauk. ; Biszczanik, Marek - red. nauk.

Tytuł:

Wpływ nadawcy na kształtowanie się relacji nadawczo-odbiorczych w blogu (na podstawie blogów tematycznych o literaturze kryminalnej) = Sender`s impact on the development of sender-receiver relations in a blog (based on thematic blogs about criminal literature)

Tytuł publikacji grupowej:

ZSJ 2015

Temat i słowa kluczowe:

blog ; blog tematyczny ; nadawca ; odbiorca ; komunikacja internetowa ; thematic blog ; sender ; receiver ; Internet communication

Streszczenie:

Artykuł jest próbą określenia, na ile i w jaki sposób autor blogu, jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się współcześnie form komunikowania się w przestrzeni internetowej, kreuje relacje nadawczo-odbiorcze. ; Podstawą analiz były blogi tematyczne, czyli takie, które intencjonalnie skupiają się na jednym, głównym temacie lub dotyczą jednej dziedziny (nie mają przy tym charakteru marketingowego czy reklamowego). Odbiorców i nadawcę łączy i integruje podobieństwo zainteresowań i potrzeba samorealizacji łączona z ich rozwijaniem poprzez rożne formy aktywności w sieci. ; Dla przeprowadzonych analiz podstawą były zmiany relacji nadawczo-odbiorczych w ogóle w komunikacji medialnej i ich wpływ na warstwę komunikacyjną blogu. Opisowi poddano następujące zagadnienia: kształtowanie relacji nadawczo-odbiorczych poprzez uobecnianie się nadawcy, sposoby profilowania typu kontaktu przez blogera, wpływ zachowań językowych nadawcy na obraz tych relacji. ; Poza szczegółowymi analizami pozostało zagadnienie kształtowania relacji nadawczo-odbiorczych poprzez działania pozawerbalne blogera, które świadczą o kompetencji technicznej, przekładającej się na umiejętność wykorzystania poszczególnych pól hipertekstowych blogu.

Abstract:

The article is an attempt to determine to what extent and in what way the autor of a blog, one of the most dynamically developing modern forms of communication in the Internet space, creates sender-receiver relations. ; The basis for the analysis were thematic blogs which intentionally focus on one main topic or concern one area (but are not of marketing or advertising nature). Receivers and the sender are connected and integrated by similarity of interests and the need for self-actualization linked with their development through various forms of activity on the net. ; The analyses were based on changes in sender-receiver relations in media communication in general and their impact on communication on a blog. The following issues were subjected to examination: the development of sender-receiver relations by making the sender present, the methods of profiling the character of contact by a blogger, the influence of the sender`s language behaviour on the image of these relations. ; The question of shaping sender-receiver relations through blogger`s non-verbal actions that attest to his/her technical competence (which translates into a skillful use of individual hypertext fields of a blog) did not come within the scope of the present study.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2016

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2016SERredSte_Adar20

Strony:

283-295

Źródło:

Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2015

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego