Struktura obiektu

Autor:

Papiór, Elżbieta ; Roszkowska, Martyna

Współtwórca:

Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.

Tytuł:

Uczyć się demokracji. Wykorzystane i niewykorzystane szanse udziału młodzieży w szkolnej demokracji na przykładzie wybranych szkół średnich = To learn democracy. Young people partaking in school democracy - opportunities taken and missed in selected secondary schools

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 34

Temat i słowa kluczowe:

młodzież szkolna ; demokracja ; badania ankietowe

Streszczenie:

W artykule przedstawiono fragmenty wyników badań przeprowadzonych we wrześniu 2006 r. wśród zielonogórskich maturzystów. Są one częścią szerszego projektu badawczego pod tytułem "Młodzież szkolna wobec demokracji i przyszłości". Przedmiotem dociekań jest ustalenie, czy i na ile występują różnice w doświadczaniu szkolnej demokracji między młodzieżą uczącą się w "elitarnych" zielonogórskich liceach a uczniami z innych szkół ogólnokształcących.

Abstract:

The article partly presents the results of studies conducted among this Lear`s secondary school graduates from Zielona Gora. The excerpts presented in the article are a part of a wider research project entitled "School Youth towards Democracy and Future". The purpose of the inquiries is to determine whether there are differences in experiencing school democracy between the youth from "exclusive" Zielona Gora secondary schools and their peers from other schools and, if so, to what extent. ; This "exclusive character" of schools was arbitrarily defined by the authors based on the statewide ranking of upper secondary schools, conducted on the basis of students` results, which was featured in a January 2007 issue of the ?Rzeczpospolita? newspaper. Two schools that were ranked highest among Zielona Gora upper secondary schools were E. Dembowski Secondary School No. 1 (18th place) and K. Kieślowski Secondary School No. 5 (58th place). In the Lubuskie province these occupy respectively the second and the sixth place, while in Zielona Gora they are two leading schools.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2008

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

77-90

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 34

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego