Autor:
Współtwórca:
Steciąg, Magdalena - red. nauk. ; Kaczor, Monika - red. nauk.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
idiostyl ; hiperbolizacja ; powtórzenia ; subiektywność ; Fallaci, Oriana (1929-2006) ; idiostyle ; hyperbolisation ; repetition ; subjectivity
Streszczenie:
Ostry styl późnej Oriany Fallaci jest znany i omawiany, jednak niewielu badaczy zajmuje się wczesnymi pismami tej dziennikarki; zwłaszcza w Polsce, większość bowiem tytułów tej autorki z końca lat 50. oraz 60. wciąż nie doczekała się przekładu na nasz język. Warto zatem przyjrzeć się sposobom formułowania myśli młodej dziennikarki, by poszukać wyznaczników idiostylu jej ówczesnych tekstów. ; Analizowanymi konstruktami badawczymi będą: "I sette peccati di Hollywood" (1958), "Il sesso inutile. Viaggio intorno alla donna" (1961), "Gli antipatici" (1963) i "Se il Sole muore" (1965). ; Niniejszy szkic skupi się na kilku stałych stylemach i ich funkcjach, a mianowicie: specyficznej interpunkcji, wartościującym nazewnictwie alternatywnym, toskanizmach, wielowymiarowej tendencji do powtórzeń, refreniczności i hiperbolizacji, skłonności do liryzacji oraz przenikającej wszystkie te aspekty i przejawiającej (również) poprzez nie nieukrywanej subiektywności.
Abstract:
The sharp style of Fallaci`s late writings is well known and discussed, but few research- ers deal with her titles from the late 50s and 60s. Especially in Poland, because most of her books from that period have not been translated into our language. It is therefore worthwhile to have a look at the young journalist`s ways to formulate thoughts in order to find the determinants of the idiostyle of her earlier texts. ; In this article I will analyse: "I sette peccati di Hollywood" (1958), "Il sesso inutile. Viaggio intorno alla donna" (1961), "Gli antipatici" (1963) and "Se il Sole muore" (1965). I will focus only on a few permanent stylistic features and their functions, namely: specific punctuation, alternative naming, Tuscan terms, multidimensional tendency to repetition, refraction and hyperbolisation, lyrical inclination, as well as unchecked subjectivity penetrating all these aspects and manifesting (also) through them.
Wydawca:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
Strony:
Źródło:
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2018