Autor:
Współtwórca:
Steciąg, Magdalena - red. nauk. ; Kaczor, Monika - red. nauk.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
podręczniki do nauki języka angielskiego z I połowy XX wieku ; środki wizualizacji ; elementy ikoniczne w tekście ; teksty dydaktyczne ; textbooks for learning English from the first half of the twentieth century ; means of visualization ; iconic elements in the text ; didactic texts
Streszczenie:
Celem podjętych rozważań jest identyfikacja i opis środków wizualizacji tekstu w podręcznikach do nauki języka angielskiego wydanych przed II wojną światową oraz ustalenie roli tych elementów w tekście dydaktycznym. Oglądowi poddano sposoby operowania konwencją zapisu oraz mniej licznie występujące w tekstach ilustracje. Podstawą materiałową obserwacji były cztery samouczki do nauki języka angielskiego wydane w okresie 1913-1939. ; Poczynione obserwacje wykazały, że szata graficzna była istotnym elementem ułatwiającym i porządkującym proces zdobywania wiedzy (funkcja motywacyjna, nakierowana na odbiorcę-ucznia), środkiem zwiększającym atrakcyjność tekstu, zdolnym do uaktywniania wyobraźni i wzbudzania przyjemności (funkcja ludyczna), a także wyrazem dbałości wydawców o sukces marketingowy publikacji (funkcja marketingowa).
Abstract:
The aim of the undertaken considerations is to identify and describe means of text visualization in English textbooks published before World War II and to determine the role of these elements in the didactic text. Analyzes were subjected to the ways of operating with the convention of recording and the illustrations appearing less frequently in the texts. The bases of the observations were four English language tutorials published in the period 1913-1939. ; The remarks made showed that graphic design was an important element facilitating and organizing the process of acquiring knowledge (motivational function, aimed at the recipient-student); a means of increasing the attractiveness of the text, capable of activating the imagination and arousing pleasure (ludic function) as well as expressing the attention of publishers for the marketing success of the publication (marketing function).
Wydawca:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
Strony:
Źródło:
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2018