Struktura obiektu

Autor:

Kopciewicz, Lucyna

Współtwórca:

Paprzycka, Emilia - red. ; Mianowska, Edyta - red.

Tytuł:

Dorastanie bezprzewodowe. Technologie mobilne i gender w rodzinnym polu socjalizacyjnym = Wireless adolescence: mobile technologies and gender in the arena of family socialization

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 42

Temat i słowa kluczowe:

technologie mobilne ; socjalizacja ; płeć ; adolescencja ; mobile technologies ; socialization ; gender ; adolescence

Streszczenie:

Celem niniejszego artykułu jest nie tylko ukazanie wybranych fragmentów badań projektu zatytułowanego "M-dzieci i m-rodzice. <<Bezprzewodowa>> socjalizacja i uczenie się w kulturze cyfrowej", ale przede wszystkim zwrócenie uwagi na metodologiczne i teoretyczne rozstrzygnięcia przyjęte na jego użytek.

Abstract:

The aim of this text is to present some selected excerpts of video-ethnographic research dedicated to "wireless adolescence": socialization and learning in the family environment. However, the core of the text is not to present ("report") the results of research, but rather to respond to the ways of constructing mobile technologies (and designing their use) by adults and children in the context of home socialization and in the culturaltechnological conduct of constructing gender (understood as collection of positions, points of view and activities accepted/undertaken in relation to mobile technologies). ; For the purpose of the research project, constructivist approaches of gender and technology (understood non-deterministically as constructed tangibility, built into the cultural semantic field and social powers) were assumed. One of the most important results of the research is the highlighting of the role of women as significant others who open the field of family socialization in respect of modern technologies (initiating relations between children and technology) and the functioning of the "nature" discourse to which individuals refer in order to limit the access of children to digital culture.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2016

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

37-55

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 42, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego