Struktura obiektu

Autor:

Szaban, Dorota ; Trzop, Beata

Współtwórca:

Zielińska, Maria - red.

Tytuł:

Is this just sadness or depression symptoms? The emotional condition of junior high school students = Smutek dojrzewania czy objawy depresji? Kondycja emocjonalna gimnazjalistów

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 44

Temat i słowa kluczowe:

mental health ; youth ; depression ; depression masks ; zdrowie psychiczne ; młodzież ; depresja ; maski depresyjne

Streszczenie:

W artykule zostanie podjęta próba wyjaśnienia uwarunkowań występowania syndromów depresji wśród lubuskich i wielkopolskich gimnazjalistów i charakterystyka ich kondycji emocjonalnej. Odwołujemy się do koncepcji T. Parsonsa, gdzie zdrowie jest traktowane w kategoriach optymalnych zdolności do realizowania ról społecznych i wypełniania oczekiwań narzucanych przez otoczenie. W tym kontekście okres dojrzewania i nauka w gimnazjum stanowią ogromne wyzwanie i pole doświadczalne dla nastolatków, co przekłada się na samoocenę ich stanu zdrowia psychicznego oraz kondycję emocjonalną. Większość zaburzeń w zakresie zdrowia psychicznego jest właśnie efektem procesów związanych z dorastaniem. Bazą empiryczną dla podejmowanych rozważań są wyniki badań ankietowych realizowanych wiosną 2017 roku.

Abstract:

The aim of this article is to investigate the conditions for depression syndromes among junior high school pupils from the Lubuskie and Wielkopolskie Voievodships and to diagnose their emotional condition. The authors refer to T. Parsons? concept, according to which, health is as an optimal ability to fulfill social roles and expectations imposed by the environment. In this context, puberty and attending junior high school constitute a huge challenge and an experimental field for teenagers, which affects self-assessment of their mental health and emotional condition. Most mental health disorders result from the processes of growing up. The empirical basis for the undertaken considerations are the results of questionnaire surveys conducted in the spring of 2017.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2018

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

249-260

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 44, część 1

Jezyk:

eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego