Struktura obiektu

Autor:

Śliwerski, Bogusław

Współtwórca:

Bochno, Ewa - red. ; Kopaczyńska, Iwona - red.

Tytuł:

Modele badań nad kulturą szkoły = Models of research on school culture

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 47

Temat i słowa kluczowe:

kultura ; kultura szkoły ; innowacje ; reformy szkolne ; edukacja ; rozwój ; doskonalenie ; wartość ; culture ; school culture ; innovation ; school reforms ; education ; development ; improvement ; values

Streszczenie:

Kategoria "kultury szkoły" przenika do pedagogiki szkolnej z innych nauk społecznych jako kluczowe dla reform oświatowych zobowiązanie, by tę instytucję niejako odszkolnić, czyli uczynić ją bardziej zhumanizowaną. Artykuł przedstawia nieznane w kraju analizy naukowe na ten temat, które mogą być przydatne w konstruowaniu projektów badawczych. Istotne jest bowiem uniknięcie w diagnozach podejść przenoszonych wprost z nauk o zarządzaniu, które dotyczą zupełnie innej sfery działalności organizacyjnej w społeczeństwach otwartych i podporządkowujących gospodarkę wolnorynkowej konkurencji. Szkoła nie może być poddawana rozwiązaniom, które mają służyć efektywniejszej produkcji, gdyż rolą edukacji jest włączanie dzieci i młodzieży w kulturę, toteż i szkoła musi być nośnikiem jej cech.

Abstract:

The category of "school culture" has permeated school pedagogy from other social sciences. It is a key commitment for educational reforms to unschool this institution, i.e. to make it more humane. The article presents scientific analyses on the subject, unknown in Poland, which may be useful in the design of research projects. It is important that researchers do not introduce in their diagnoses approaches taken directly from the management sciences, which concern a completely different sphere of organisational activity in open societies which subject the economy to free market competition. The school cannot be subjected to solutions aimed at more efficient production, because the role of education is to involve children and young people in culture. Therefore, the school must be a carrier of its features.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2021

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

15-29

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 47, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego