Struktura obiektu

Autor:

Makowska, Aneta

Współtwórca:

Bochno, Ewa - red. ; Kopaczyńska, Iwona - red.

Tytuł:

"Rzeczy także wychowują". O (tylko) pozornej kontradyktoryczności = "Things also educate". On the (only) apparent contradictoriness

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 47

Temat i słowa kluczowe:

pedagogika rzeczy ; materialność ; nowa humanistyka ; kontradyktoryczność jako narzędzie uwrażliwiające ; pedagogy of things ; tangibility ; new humanities ; contradictorinessas a sensitising tool

Streszczenie:

Sprawstwo w procesach pedagogicznych przypisywane jest zwykle ludziom. To oni wychowują i oni są podmiotami wychowania. W artykule przedstawiona została pewna pozorna kontradyktoryczność wyrażająca się w tytułowym zdaniu: "rzeczy także wychowują". Jej analiza pozwala na dwa zabiegi. Po pierwsze docenienie rzeczy jako sprawczych w procesie edukacji. Po drugie zaproponowanie kontradyktoryczności jako narzędzia uwrażliwiającego na obecność nie-ludzkich aktorów w działaniach edukacyjnych. ; Przyglądanie się sprzecznościom, zarówno w teoriach jak i praktykach edukacyjnych można potraktować jako moment przebłysku, w którym uwidaczniają się skomplikowane relacje edukacyjne. W tekście zostały wykorzystane wybrane koncepcje nowej humanistyki a w szczególności teorii performatywnych i relacyjnych (oraz osadzone w nich rozumienie pedagogiki rzeczy).

Abstract:

The causality in pedagogical processes is usually attributed to people.They educate and they are educated. The article presents apparent contradictoriness expressed in the title: "things also educate". Its analysis allows for two approaches. Firstly, the recognition of things as causal in the educational process. Secondly, the proposal of contradictoriness asa tool which makes us sensitive to the presence of non-human actor sin educational activities. ; Looking at contradictions, both in educational theories and practices, can be seen as a moment of epiphany in which complex educational relationships are revealed. The paper draws on selected concepts of the new humanities, in particular performative and relational theories (and the understanding of the pedagogy of things embedded in hem).

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2021

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

117-125

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 47, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego