Autor:
Współtwórca:
Szaban, Dorota - red. ; Trzop, Beata - red.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
kreatywność ; Łódź ; Lodz ; Off Piotrkowska ; strategia zawodowa ; młodzi przedsiębiorcy ; creativity ; career strategy ; young entrepreneurs
Streszczenie:
Tekst został przygotowany na podstawie badania z udziałem młodych (do 35 roku życia) przedsiębiorców z branż kreatywnych, którego celem było stworzenie socjologicznego portretu "OFF Piotrkowska" w Łodzi jako "enklawy kreatywności" na zasadach case study. Do analizy wykorzystano siedem wywiadów indywidualnych ukierunkowanych. Celem artykułu była próba rekonstrukcji podejmowanych przez badanych strategii zawodowych, sposobów mówienia o sobie i swojej pracy oraz ich analiza jako egzemplifikacja określonego dyskursu modernizacyjnego, w obrębie którego kulturę definiuje się jako źródło ekonomicznego i społecznego "zysku". ; Analiza odniesiona została do szerszej problematyki Łodzi jako miasta postindustrialnego, gdzie idea gospodarki kreatywnej stała się podstawą lokalnej polityki publicznej. Wywiady ujawniły spójny wzorzec narracyjny będący szczególnym typem upodmiotowienia. Retoryka "kreatywności" przeszczepiona na pole pracy ujawnia się pod postacią haseł typu wolność, niezależność, sprawczość, samodzielność, satysfakcja.
Abstract:
The paper reports on a study conducted among young (up to 35 years old) entrepreneurs from the creative industries, which aimed to create a sociological portrait of OFF Piotrkowska in Lodz as an "enclave of creativity" using the case study method. Seven in-depth individual interviews were used for the analysis. The purpose of the article was to attempt to reconstruct the professional strategies undertaken by the participants, the ways of talking about themselves and their work, and to analyse them as exemplifications of a particular modernization discourse, within which culture is defined as a source of economic and social "profit". ; The analysis was related to the broader issue of Lodz as a post-industrial city, where the idea of a creative economy has become a foundation of local public policy. The interviews revealed a consistent narrative pattern that is a particular type of empowerment. The rhetoric of ?creativity? transplanted to the field of work is revealed in the form of slogans like freedom, independence, agency, self-reliance, and satisfaction.
Wydawca:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
DOI:
Strony:
Źródło:
Rocznik Lubuski, tom 48, część 1