Struktura obiektu

Autor:

Kanar. Mirosława

Współtwórca:

Bąbka, Jarosław - red ; Kowalska, Ewa - red.

Tytuł:

Podmiotowość relacji podstawą zmian we współczesnej szkole = Student-centred relationships as a basis for change in the modern school

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 49

Temat i słowa kluczowe:

school ; personalistic pedagogy ; relational-developmental approach ; teaching ; learning ; relationship ; schooling ; studenci ; teacher ; szkoła ; pedagogika personalistyczna ; podejście relacyjnorozwojowe ; nauczanie ; uczenie się ; relacje ; uczeń ; nauczyciele ; szkolnictwo

Streszczenie:

W artykule poruszono kwestie związane ze zmieniającą się polską szkołą. Istotną częścią artykułu jest przedstawienie dydaktyki, nauczyciela oraz ucznia we współczesnej szkole oraz z perspektywy edukacji personalistycznej i podejścia relacyjno-rozwojowego. Perspektywa relacyjno-rozwojowa jest podstawą nowego wymiaru szkoły. ; Nauczyciel jest aktywnym słuchaczem oraz inspirującym mentorem, który pobudza ciekawość i kreatywność dzieci. Uczeń w tym podejściu nie jest tylko odbiorcą nauczania, jest także aktywnym twórcą swojej wiedzy oraz umiejętności. W artykule omówiono znaczenie nawiązywania relacji dla prawidłowego przebiegu procesu nauczania ? uczenia się. Zgodnie z tą koncepcją istotne jest odejście od nauczania standaryzowanego, aby zbudować nowoczesny, podmiotowy i relacyjny system edukacji.

Abstract:

The article addresses issues related to the ever-changing Polish school. A vital part of the article is the presentation of didactics, the teacher and the student both in the modern school and within the framework of personalistic education and the relational-developmental approach. The relational-developmental perspective is the foundation of the new dimension of school. ; The teacher is an active listener and an inspiring mentor who stimulates children`s curiosity and creativity. In this approach, the learner is not just a recipient of teaching, he or she is also an active creator of his or her own knowledge and skills. The article discusses the importance of establishing relationships for a well-functioning teaching-learning process. The concept argues that it is important to move away from standardised teaching in order to build a modern, student-centred and relational education system.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Data wydania:

2023

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

29-41

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 49, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego