Struktura obiektu

Autor:

Grabarek, Katarzyna ; Malon, Joanna

Współtwórca:

Bąbka, Jarosław - red ; Kowalska, Ewa - red.

Tytuł:

Ukraińskie dzieci w polskiej szkole. Perspektywa nauczycieli-wychowawców pracujących w świetlicy szkolnej = Ukrainian children in a Polish school. The perspective of teachers-educators working in a school common room

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 49

Temat i słowa kluczowe:

foreign children ; migrations ; multiculturalism ; school common room ; school ; dzieci cudzoziemskie ; migracje ; wielokulturowość ; szkoła ; świetlica szkolna

Streszczenie:

Celem artykułu jest ukazanie sytuacji edukacyjnej dzieci z różnych kultur w polskiej szkole oraz kadry pedagogicznej, która staje wobec nowych, nieznanych im wcześniej zadań. Zwrócono uwagę na szczególną rolę świetlicy szkolnej, jako miejsca w założeniach mającego wypełniać funkcje opiekuńczą i integrującą szkoły. ; Sposób wykonywania zadań wynikających z tych funkcji skłania do uznania świetlicy szkolnej za najlepsze miejsce w szkole do włączania dzieci cudzoziemskich w społeczność szkoły, zapewnienia warunków do rozwoju i realizacji odmiennej dla nich edukacji w warunkach wypełniania obowiązku szkolnego w Polsce. Podjęto również dyskusję nad wyzwaniami jakim szkoła i jej kadra musiała sprostać przy intensywnym napływie ludności z innych krajów, w tym dzieci.

Abstract:

The aim of the article is to present the educational situation of children from different cultures in a Polish school and the teaching staff who face new, previously unknown tasks. Attention is drawn to the special role of the school common room as a place designed to perform the caring and integrating functions of a school. ; The implementation of tasks resulting from these functions leads to the recognition of the school common room as the best place at school to include foreign children in the school community, provide conditions for their development and pursue education that is different for them in the conditions of compulsory education in Poland. The author also discusses the challenges faced by the school and its staff in dealing with the rapidly growing influx of migrants from other countries, including children.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Data wydania:

2023

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

71-85

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 49, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego