Object structure
Creator:

Banasiak-Macherska, Ewa

Contributor:

Bąbka, Jarosław - red ; Kowalska, Ewa - red.

Title:

Oddychanie w rozwoju dziecka i edukacji = Breathing in child development and education

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 49

Subject and Keywords:

respiration ; microbiota ; hyperactivity ; education ; development ; oddychanie ; mikrobiota ; nadpobudliwość ; edukacja ; rozwój

Abstract_pl:

Powyższy artykuł jest próbą zasygnalizowania mocy wpływu oddychania torem nosowym na rozwój różnych obszarów funkcjonowania człowieka w okresie wzrostu, w tym na obszar jego funkcjonowania w szkole. Niewątpliwie wiadomo, że oddychanie ustami przyczynia się do szeregu nieprawidłowości, prowadząc do rozmaitych zaburzeń m.in. w rozwoju poprzecznym twarzoczaszki, erupcji uzębienia, jego stanu i jakości, wad zgryzu, realizowania funkcji prymarnych oraz wad artykulacyjnych, a także zaburzeń zachowania, koncentracji i uwagi oraz mikrobioty górnych dróg oddechowych i jej wpływu na odporność dziecka.

Abstract:

The article highlights the impact of breathing through the nasal passage on the development of different areas of human functioning during growth, including the functioning of the child at school. Mouth breathing is undoubtedly known to contribute to a number of abnormalities, leading to various disorders in, among others, transverse craniofacial growth, the eruption of the dentition, its condition and quality, malocclusion, the execution of primary functions and articulatory defects, as well as behavioural, concentration and attention disorders and the microbiota of the upper respiratory tract and its impact on the child`s immunity.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Date:

2023

Resource Type:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

click here to follow the link

Pages:

259-265

Source:

Rocznik Lubuski, tom 49, część 1

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

×

Citation

Citation style: