Struktura obiektu

Autor:

Grzegorzewska, Iwona

Współtwórca:

Farnicka, Marzanna - red. ; Izdebski, Zbigniew (1956- ) - red. ; Wąż, Krzysztof - red.

Tytuł:

Psychospołeczne predyktory zachowań ryzykownych młodzieży = Psychosocial predictors of risk behaviours of children and adolescents

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 40

Temat i słowa kluczowe:

zachowania ryzykowne ; dorastanie ; eksternalizacja problemów ; czynniki ryzyka ; problem behaviours ; adolescence ; externalization of problems ; risk factors

Streszczenie:

Zachowania ryzykowne są nieodłączną częścią dorastania człowieka. Na skutek zmian, jakie dokonują się w tym czasie w psychice, młodzi ludzie posiadają wyraźną potrzebę określenia własnego Ja, co zazwyczaj odbywa się poprzez mniej lub bardziej ostrą konfrontację ze światem dorosłych. Zachowania problemowe, mimo swojego rozwojowego charakteru, często w sposób bardzo negatywny wpływają na zdrowie fizyczne i psychiczne młodych ludzi. Nadrzędnym celem prezentowanych badań była ocena czynników ryzyka zachowań ryzykownych i zasobów przed nimi chroniących, a także siła ich działania w okresie dojrzewania.

Abstract:

Risk behaviours are an indispensable part of mental "growing up" of a human. Between the age of 10 and 20, a very particular process related to the formation of individual identity takes place. As a result of mental changes happening at the time, young people possess a strong desire to determine their own "I" what is usually done by less or more acute confrontation with the world of adults. ; Problem behaviours, in spite of their evolving nature, often influence physical and mental health of young people in a very negative way. Aggressiveness, experimenting with narcotic drugs or alcohol use by school students is becoming a great social problem. The knowledge of protective factors and risk factors, and their interaction provides the basis for the development of effective methods of reducing risk behaviours during puberty. ; The goal of presented research was the evaluation of risk factors and protective factors of problem/risk behaviours as well as the dynamics of their development in the course of three educational stages. The subject of the study were risk behaviours, protective psychosocial factors and risk factors taking into account the influence of peers, family, school, environment and individual features of a person. ; The study involved 540 students in three age groups: school, early and late adolescence. The obtained results indicate distinct dynamics between risk factors and resources in the lifecycle of children and adolescents.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2014

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

29-42

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 40

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego