Struktura obiektu

Autor:

Ruszczyńska, Marta

Współtwórca:

Ruszczyńska, Marta - red. nauk. ; Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.

Tytuł:

Intertekstualność Norwida. Przypadek jednego wiersza = Norwid`s intertextuality. One line case

Tytuł publikacji grupowej:

50 lat zielonogórskiej polonistyki

Temat i słowa kluczowe:

słowo ; obraz ; historia ; korespondencja sztuk ; intertekstualizm ; word ; image ; history ; correspondence of arts ; intertextualism

Streszczenie:

Artykuł stanowi propozycję odczytania wiersza Norwida jako tekstu o walorach intertekstualnych. Autorka wychodzi od wypowiedzi autotematycznych poety, podważających wzorce twórcy-wieszcza, bierze też pod uwagę ówczesne teorie estetyczne. W swoich poszukiwaniach badawczych idzie rozpoznanym duktem naturalnego związku artysty ze sztukami plastycznymi, jak też z romantyczną teorią korespondencji sztuk. W tym kontekście odczytuje fragment liryczny Norwida jako próbę ponownego odwołania się do tragicznego zdarzenia z historii - samobójczej śmierci spiskowca Karola Levittoux, jednakże już w perspektywie uniwersalnej. ; Następnie wiersz Norwida pokazany zostaje w intertekstualnym dialogu ze współczesną powieścią "Popiół i diament" Jerzego Andrzejewskiego oraz z późniejszą adaptacją filmową. W podsumowaniu autorka dowodzi, iż owe transgresje wynikają z prób Norwida stworzenia nowego symbolicznego języka poezji, łączącego słowo z obrazem. W konsekwencji tego rodzaju synteza przekłada się na nowy i niepowtarzalny efekt artystyczny. Dzięki temu twórczość Norwida mogła w zwielokrotniony sposób oddziaływać na odbiorcę, a współcześnie stać się przekazem wciąż żywym w naszej kulturze.

Abstract:

The article is a proposal to read one poem by Norwid as a text with intermedia values. The author starts with self-referential statements by the poet, undermining the then patterns of the creator-bard, and takes into account the aesthetic theories of the time. In his research, he follows the recognized path of the artist`s natural relationship with the visual arts, as well as with the romantic theory of the correspondence of arts. In this context, I interpret Norwid`s lyrical fragment as an attempt to reference to a tragic event in history - the suicide of the conspirator Karol Levittoux, however, already from a universal perspective. ; Next, Norwid`s poem is shown in an intertextual dialoque with Jerzy Andrzejewski`s contemporary novel "Ashes and Diamonds" and with a later film adaptation. Summing up, the author proves that these trangressions result from Norwid`s attempts to create a new symbolic language of poetry, combining the word with the image. Consequently, this type of synthesis translates into a new and unique artistic effect. Thaks to this, Norwid`s work could have a multiplied effekt on the recipient, and nowadays it can become a message that is still alive in our culture.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2024MONredRus_Palr9

Strony:

141-155

Źródło:

50 lat zielonogórskiej polonistyki

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego