Object structure

Creator:

Szydłowska, Karolina ; Ćwirynkało, Katarzyna

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Title:

Dyskryminacja w środowisku szkolnym - perspektywa uczniów technikum = Discrimination in the school environment ? the perspective of technical school students

Group publication title:

(Nie)nowe problemy...

Subject and Keywords:

dyskryminacja ; szkoła ; uczniowie szkół ponadpodstawowych ; edukacja antydyskryminacyjna ; interpretacyjna analiza fenomenologiczna ; discrimination ; school ; post-primary school students ; antidiscriminatory education ; interpretative phenomenological analysis

Abstract_pl:

Środowisko szkolne, podobnie jak wiele innych, nie jest wolne od postaw dyskryminacyjnych, stereotypów i innych barier, które uniemożliwiają różnym grupom pełne uczestnictwo w życiu szkoły. Badania omówione w tym rozdziale zostały osadzone w paradygmacie interpretacyjnym. Stosując miękkie podejście jakościowe i interpretacyjną analizę fenomenologiczną, przeprowadzono 17 wywiadów z uczniami czwartej klasy technikum. Celem badań było zrozumienie, w jaki sposób uczniowie postrzegają zjawisko dyskryminacji. Wyniki odnoszą się do takich obszarów, jak: znaczenia przypisywane dyskryminacji, sprawcy, ofiary, przyczyny i formy dyskryminacji, reakcje uczniów na zjawisko dyskryminacji, a także działania antydyskryminacyjne podejmowane w środowisku szkolnym. Na podstawie analizy materiału badawczego sformułowano szereg rekomendacji do zastosowania w praktyce.

Abstract:

The school environment, like many others, is not free from discriminatory attitudes, stereotypesand other barriers that prevent various groups from fully participating in school life. The research discussed in this chapter has been embedded in the interpretative paradigm. Using a soft qualitative approach and interpretive phenomenological analysis, 17 interviews were conducted with students of the fourth year of a technical secondary school. The aim of the research was to understand how the students perceive the phenomenon of discrimination. The findings refer to such areas as: meanings attributed to discrimination, perpetrators, victims, causes and forms of discrimination, students` reactions to the phenomenon of discrimination, as well as anti-discriminatory activities undertaken in the school environment. Based on the analysis of the research material, a number of recommendations for practice are made.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Date:

2024

Resource Type:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2024MONredJanr11

Pages:

173-189

Source:

(Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego