Struktura obiektu

Autor:

Wrycz, Iwona

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł:

Edukacja ucznia z autyzmem w branżowej szkole specjalnej I stopnia w ujęciu praktycznym = Education of a student with autism in a special and vocational school in a practical approach

Tytuł publikacji grupowej:

(Nie)nowe problemy...

Temat i słowa kluczowe:

praca ; edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i autyzmem (niepełnosprawności łączone) ; szkoła zawodowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim ; work ; education of students with mild intellectual disabilities and autism (combined disabilities) ; vocational school for students with mild intellectual disabilities

Streszczenie:

Ważnym problemem życiowym każdego człowieka jest zawsze praca i zawód. Wybór właściwego zawodu i orientacji prozawodowej ma ogromne znaczenie dla osoby niepełnosprawnej, w tym z autyzmem. Jest to istotny element kształtujący obraz przyszłości młodego człowieka, często decydujący o "dobrym starcie" w dorosłe życie. Dzięki właściwemu wyborowi uczestnik systemu kształcenia zawodowego otrzymuje możliwość nabycia nowych i doskonalenia wcześniej nabytych umiejętności i zdolności, a także ma możliwość nabycia kompetencji zawodowych niezbędnych na współczesnym rynku pracy. Wiodącą rolę w przygotowaniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, a także autyzmem w Słupsku i gminach ościennych odgrywa Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy UNICEF w Słupsku. W Specjalnej Szkole Zawodowej I stopnia uczniowie kończący szkołę podstawową mają możliwość kształcenia się na dwóch kierunkach: pomocnik gastronomiczny i pomocnik hotelowy. Coraz większą grupę uczniów Szkoły Zawodowej stanowią uczniowie z niepełnosprawnością w stopniu lekkim.

Abstract:

An important life problem for every human being is always work and profession. Choosing the right profession and pro-professional orientation is of great importance for a disabled person, including those with autism. It is an important element shaping the image of a young person`s future, often deciding about a "good start" in adult life. Thanks to the right choice, a participant in the vocational education system receives the opportunity to acquire new and improve previously acquired skills as well as abilities, and is given the possibility to acquire professional competences necessary on the modern labor market. The leading role in preparing students with mild intellectual disabilities as well as autism in Słupsk and neighboring municipalities is played by the UNICEF Special School and Educational Center in Słupsk. In the Stage I Special Vocational School, pupils finishing primary school have the opportunity to study in two fields: catering assistant and hotel service assistant. An increasing group of students of the Vocational School are students with mild.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2024MONredJanr15

Strony:

231-245

Źródło:

(Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego