Creator:
Contributor:
Idzikowski, Bogdan - red. ; Kowalski, Mirosław - red.
Title:
Pedagogika jako nauka bez kompleksów = Pedagogy as a science without complexes
Group publication title:
Subject and Keywords:
Abstract_pl:
Pedagogika nie jest wyjątkiem wśród pokrewnych nauk społecznych, takich jak psychologia czy socjologia, których koniec (jako nauki) był już wielokrotnie zapowiadany, nie tylko przez szereg jej przedstawicieli, ale i przez jej przeciwników. Choć zjawiska rewolucji naukowej i wynikające z nich zmiany paradygmatów dotknęły wszystkich dziedzin wiedzy, w tym nauk ścisłych, pedagogika nie zniknie, ponieważ reprezentuje nauki humanistyczne i społeczne, a rozumiana jest jako wiedza o wychowaniu i kształceniu człowieka. ; Przyjęcie kryterium, które decyduje, która wiedza jest naukowa, a która nie (podejście pozytywistyczne) prowadziłoby do wniosku, że pedagogika nie mogłaby zawieść jako nauka, będąc sama w sobie w paradygmacie "statu nascendi". Jak zatem coś może zawieść, jeśli nie istnieje? ; Dlatego zajmuję się problemem, że być może przekonanie, iż pedagogika, nie spełniając wszystkich wymagań metodologicznych nauk empirycznych, nie jest i nigdy nie będzie nauką rozumianą jako taka (teza popierana przez psychologów o nastawieniu scjentologicznym), było przedwczesne. Nie ma miejsca na kompleksy, nie tylko dlatego, że inne nauki społeczne i humanistyczne mają podobne dylematy, ale także z powodu głębokich zmian polskiej pedagogiki w ciągu ostatnich dwóch dekad III RP. Za tymi zmianami stoi dziedzictwo wielkich myślicieli i praktyków oraz światowej klasy rozwój badań podstawowych, badań porównawczych, badań społeczno-edukacyjnych, badań paradygmatycznych, badań historycznych i badań w zakresie edukacji specjalnej.
Abstract:
Pedagogy is not unique among related social sciences, such as psychology or sociology, whose end (as a science) has already been announced many times, not only by a number of its representatives, but also by its opponents. Although the phenomena of scientific revolution and resulting paradigm changes have affected all areas of knowledge, including sciences, pedagogy is not going to disappear because it represents humanities and social sciences, and it is understood as the knowledge on education and training of a man. ; The assumption of a criterion that determines which knowledge is scientific and which is not (positivist approach) would lead to the conclusion that pedagogy could not fail as a science as being in "statu nascendi" paradigm itself. Thus, how can anything fail if it does not exist? ; Therefore, I deal with the problem that perhaps the belief that pedagogy, not fulfilling all methodological requirements of empirical sciences, is not and will never be the science understood as such (the thesis supported by scientologically oriented psychologists) was premature. There is no place for complexes, not only due to the fact that other social sciences and humanities have similar dilemmas, but also because of profound changes of Polish pedagogy in the past two decades of III RP. Behind those changes there is the heritage of great thinkers and practitioners and the world-class development of Basic research, comparative research, socio-educational research, paradigm research, historical research and research in the field of special education.
Publisher:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Date:
Resource Type:
Format:
Pages:
Source:
Rocznik Lubuski, tom 38, część 2