Object structure

Creator:

Magda-Adamowicz, Marzenna

Contributor:

Idzikowski, Bogdan - red. ; Kowalski, Mirosław - red.

Title:

Epistemologiczny kontekst pedagogiki i jej tożsamość = Epistemological context of education and its identity

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 38

Subject and Keywords:

pedagogika ; nauki społeczne

Abstract_pl:

Na tle epistemologicznej teorii prawdy w naukach o wychowaniu autorka wyraziła zaniepokojenie: 1/ przedmiotem naukowego zainteresowania pedagogów, 2/ niską samooceną teoretyków wychowania, 3/ faktem, że przedmiot zainteresowań naukowych pedagogów często koliduje z obszarami badanymi przez inne nauki, np. psychologię, socjologię, filozofię, co w konsekwencji prowadzi do stanu badań naukowych w obszarze edukacji, 4/ wielością przedmiotów w studiowaniu pedagogiki (pedagogika ogólna, wprowadzenie do pedagogiki, filozoficzne podstawy pedagogiki, współczesne trendy w pedagogice, teoretyczne podstawy pedagogiki, doktryny pedagogiczne), która zaciera przedmiot i charakter edukacji jako nauki, 5/ sytuacją pedagoga-teoretyka-badacza (posiadającego bogatą wiedzę w określonej dziedzinie; konstruującego, organizującego i realizującego badania, bardzo często bez żadnych dotacji; piszącego monografie; pozyskującego fundusze).

Abstract:

Against a background of epistemological theory of the truth in educational sciences, the author has expressed her concern about: 1/ the object of scientific interest of educators, 2/ low self-esteem of education theorists, 3/ the fact that the object of academic interests of educators often interferes with the areas studied by other sciences, e.g., psychology, sociology, philosophy, which consequently leads to the state of scientific research in the area of education, 4/ the multiplicity of subjects while studying education (general education, introduction to education, philosophical fundamentals of education, contemporary trends in education, theoretical fundamentals of education, educational doctrines) which blurs the subject and character of education as a science, 5/ the situation of an educatortheorist-researcher (possessing a wealth of knowledge in a specific area; who constructs, organizes and implements the research, very often without any subsidies; writing monographs; winning funds).

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Date:

2012

Resource Type:

artykuł

Format:

application/pdf

Pages:

73-88

Source:

Rocznik Lubuski, tom 38, część 2

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego