Creator:
Contributor:
Title:
Przeżywanie żałoby przez dzieci = Experiencing grief by children
Group publication title:
Subject and Keywords:
Abstract_pl:
Artykuł traktuje o przeżywaniu żałoby przez dzieci - rzadko podejmowanym temacie w naszej kulturze. Dzieci i śmierć to pojęcia, które wydają się być bardzo odległe. Jedno oznacza początek, a drugie koniec. Nie można jednak uchronić dziecka przed sytuacją straty. Dzieci doświadczają żałoby częściej, niż byśmy się spodziewali. ; Wielu dorosłych próbuje oddzielić dziecko od przeżywania żałoby, ale nie jest to właściwe podejście. Niektórzy dorośli uważają, że bolesne doświadczenia, o których się nie rozmawia, przestają istnieć. Ale tak nie jest. Można na jakiś czas odsunąć uczucia, chociaż może to mieć bardzo negatywny wpływ na przyszłe życie. Nie mogąc oddzielić dzieci i nastolatków od doświadczeń straty, istnieje jedna możliwość - możemy określić sposób, w jaki pomożemy im poradzić sobie ze stratą. ; Zaniedbując tę odpowiedzialność, pozostawiamy je same z tajemnicą życia i śmierci, ze strachem przed śmiercią, ze stratą kogoś, kto ich kochał i kogo oni kochali. W artykule pokazano, w jaki sposób dzieci przeżywają stratę w zależności od etapu rozwoju, na jakim się znajdują, jakie zachowania i emocje towarzyszą stracie oraz jakiej pomocy powinni udzielić rodzice, rodzice zastępczy, nauczyciele i wychowawcy, aby "oswoić" tęsknotę za zmarłym.
Abstract:
The article deals with experiencing grief by children - a rarely undertaken topic in our culture. Children and death are the notions which seem to be very distant. One stands for the beginning and the other - the end. However, one cannot prevent a child from a loss situation. Children experience grief more often that we would expect. ; Many adults try to separate the child from experiencing grief, but it is not the right attitude. Some adults think that painful experiences which are not discussed stop existing. But this is not so. One can move the feelings away for a while, although it may have a very negative influence on the future life. Not being able to separate children and teenagers from loss experiences there is one possibility - we can determine the way we will help them to cope with loss. ; Neglecting this responsibility, we leave them alone with the secret of life and death, with the fear of death, with the loss of someone who loved them and who was loved by them. The paper shows the way children experience loss depending on the development stage they are at, what behaviours and emotions accompany the loss and what help should be given by parents, foster-parents, teachers and tutors to "tame" longing for the deceased.
Publisher:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Date:
Resource Type:
Format:
Pages:
Source:
Rocznik Lubuski, tom 39, część 2