Creator:
Contributor:
Title:
Group publication title:
Subject and Keywords:
środowisko edukacyjne ; transformacja ustrojowa ; społeczności lokalne
Abstract_pl:
Pojęcie środowiska edukacyjnego odnosi się do obiektywnych warunków instytucjonalnych i osobistych lokalnej społeczności, w której zachodzi proces socjalizacji dzieci i młodzieży. Socjologowie społeczności lokalnych i pedagodzy społeczni badają takie społeczności i konstruują ich typologie. ; Zmiany w tych społecznościach po 1989 roku utrudniają zdobycie wiedzy potrzebnej do rozróżnienia typów środowisk edukacyjnych. Władze społeczności lokalnych rozwiązują dwa rodzaje problemów społecznych, co jest zadaniem bardzo trudnym. Jeden z problemów dotyczy ograniczenia zjawisk negatywnych, np. bezrobocia czy bezdomności. Inny to stworzenie warunków niezbędnych do zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży.
Abstract:
The notion of an educational environment relates to the objective institutional and personal conditions of a local community where the socialization process of children and teenagers takes place. Sociologists of local communities and social pedagogues examine such communities and construct their typologies. ; Changes in these communities after 1989 make it difficult to obtain the knowledge needed to distinguish the types of educational environments. Authorities of local communities solve two types of social problems which is a very difficult task. One of the problems refers to the limitation of negative phenomena, e.g. unemployment or homelessness. Another one is to create the conditions indispensable to manage free time of children and teenagers.
Publisher:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Date:
Resource Type:
Format:
Pages:
Source:
Rocznik Lubuski, tom 39, część 2