Dane o rozprawie doktorskiej

Rodzaj pracy

Rozprawa doktorska  

Data uzyskania stopnia

25.01.2005

Uzyskany stopień naukowy

Doktor nauk humanistycznych

Promotor

prof. dr hab.Jan Kurowicki, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Humanistyczny, Instytut Filozofii

Recenzenci

dr hab. Andrzej Sławomir Papuziński, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Humanistyczny

dr hab. Witold Piotr Tulibacki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Humanistyczny, Instytut Filozofii

Jednostka prowadząca przewód

Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Humanistyczny, Instytut Filozofii

Miejsce pracy autora rozprawy

Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Humanistyczny, Instytut Filozofii

Dziedzina naukowa

Nauki humanistyczne

Dyscyplina naukowa

Filozofia

Specjalność naukowa

Filozofia kultury

Sposób zgłoszenia rozprawy, dostępność, liczba stron

http://zbc.uz.zgora.pl

Wydawca

 

Słowa kluczowe

Znaniecki Florian (1882-1958) - twórczość, filozofia, filozofia kultury

 

Streszczenie pracy w języku polskim

Celem niniejszej rozprawy jest próba zrekonstruowania zmiennych losów prac Floriana Znanieckiego nad systemem filozoficznym. Pragnę przedstawić główne elementy wznoszonej we wczesnych pismach konstrukcji, która rychło z rozważań o wartościach przeobraziła się w zwarty system filozofii kultury. Choć z czasem przestał on być rozwijany, jego odległe echa można odnaleźć w późniejszych pismach, których ambicją było stworzenie nauk o wiedzy i kulturze. Pozwala to postawić tezę, że w budowanym mozolnie przez sześćdziesiąt lat dorobku Znanieckiego można odkryć wyraźną linię twórczości zmierzającej do jedynego celu — stworzenia absolutnego systemu filozofii kultury.
Dla jasności wywodu niniejsza rozprawa podzielona została na dwie części.Wpierwszej z nich referuję najistotniejsze tezy, zawarte w wybranych pismach Znanieckiego.Własne interpretacje ograniczam tam do niezbędnego minimum, zamiast tego próbuję jak najwierniej przedstawić kluczowe twierdzenia samego filozofa.
Rozważania dotyczące nauk o kulturze zamykają część pierwszą rozprawy, w której prezentuję wybrane koncepcje Znanieckiego — te, które wydają się szczególnie istotne dla rozważań o kulturze. Należy jednak podkreślić, że o znaczeniu jego dorobku filozoficznego decyduje nie tylko to, co zbudował, lecz także to, czego stworzyć nie zdążył. Wiele myśli i idei pozostało tylko w ogólnych zarysach, jednakże cała jego twórczość jest jak drogowskaz, pokazujący dokąd zmierzał. Kolejne rozdziały będą próbą rekonstrukcji tych zamiarów.

Streszczenie pracy w języku angielskim