Dane o rozprawie doktorskiej
Rodzaj pracy
|
Rozprawa
doktorska
|
---|---|
Data uzyskania
stopnia |
12.12.2006
|
Uzyskany stopien
naukowy |
doktor nauk humanistycznych |
Promotor |
prof. dr hab. Krystyna Ferenz, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Pedagogicznych i Społecznych, Instytut Pedagogiki i Psychologii |
Recenzenci
|
|
Jednostka
prowadzaca przewód |
Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Pedagogicznych i Społecznych, Instytut Pedagogiki i Psychologii |
Miejsce pracy
autora rozprawy |
Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Pedagogicznych i Społecznych, Instytut Pedagogiki i Psychologii |
Dziedzina
naukowa |
Nauki humanistyczne |
Dyscyplina
naukowa |
Pedagogika |
Specjalnosc
naukowa |
Pedagogika specjalna / pedagogika społeczna |
Sposób
zgloszenia rozprawy, dostepnosc, liczba stron |
|
Wydawca
|
|
Slowa kluczowe
|
dysleksja, trudności w uczeniu się, sytuacja dziecka w szkole |
Streszczenie pracy w języku polskim |
Przedmiot rozprawy jest sytuacja społeczna w szkole dzieci z dysleksją. W części teoretycznej pracy podjęto problematykę dysleksji, jej wpływu na rozwój dziecka, zagadnienie sytuacji społecznej człowieka, w tym specyfiki sytuacji społecznej dziecka w szkole. Zwrócono uwagę na podstawowe konteksty wyznaczające te sytuacje, czyli szkołę (w tym klasę szkolną) oraz rodzinę, jako miejsce doświadczeń społecznych dziecka. Część empiryczna rozprawy zawiera analizę i interpretację wyników badań sytuacji społecznych w szkole dzieci z dysleksją. Zamieszczono w niej trzy typy sytuacji (w każdym z nich dwa podtypy) wraz z charakterystykami indywidualnych przypadków, będących egzemplifikacją właściwości tych typów. W pracy podjęto się również próby wyjaśnienia mechanizmów kształtowania się sytuacji społecznych dzieci z dysleksją w szkole. Wskazano na znaczącą rolę zarówno rodziców, jak i nauczycieli. |
Streszczenie pracy w jezyku angielskim |
|