Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
W procesie nabywania i pogłębiania umiejętności przystosowawczych młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną ważną rolę odgrywa środowisko rodzinne. Rodzina jest bowiem najwłaściwszym miejscem życia i rehabilitacji dziecka lub osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną. Stwarza ona optymalne warunki rozwoju wtedy, kiedy właściwie spełnia wobec dziecka swe funkcje, które to pozwalają na zaspokojenie potrzeb materialnych dziecka oraz przygotowują je do życia społecznego. W odniesieniu do jednostki z głębszą niepełnosprawnością intelektualną będzie to wyposażenie jej w umiejętności, nawyki, sprawności i wiedzę, które pozwolą na zdobycie podstaw niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie, czyli kształtowanie się samodzielności życiowej. ; W niniejszym opracowaniu autorka przyjmuje definicję rodziny w ślad za T. Żółkowską (Żółkowska: 1994: 14), która za podstawowe czynniki środowiska rodzinnego uznaje całokształt względnie trwałych warunków ekonomicznych, kulturalnych i społecznych. Stanowią one według autorki istotny czynnik wszechstronnego rozwoju dziecka. Od tego, jakie warunki ekonomiczne, kulturalne i społeczno-wychowawcze tworzy środowisko rodzinne, w dużej mierze zależy rozwój umiejętności przystosowawczych jednostki z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego. Ogół wymienionych warunków, jakie tworzy rodzina, wpływa korzystnie bądź niekorzystnie na poziom rozwoju umiejętności przystosowawczych.
The family environment plays an important role in the process of acquiring and deepening the adaptive skills of young people with severe intellectual disabilities. The family is the most appropriate place for the life and rehabilitation of a child or adult with an intellectual disability. It creates optimal conditions for development when it properly fulfills its functions towards the child. As a result, it allows young people to meet their material needs and prepare them for social life. In the case of children with a deeper intellectual disability, it will provide them with skills, habits, abilities and knowledge enabling to gain the basics of independent functioning in society, i.e. the formation of life independence. ; In this study, the author adopts the definition of the family following T. Żółkowska (Żółkowska 1994: 14), who considers the totality of relatively stable economic, cultural and social conditions to be the basic factors of the family environment. According to the author, they are an important factor in the comprehensive development of a child. The economic, cultural, and socio-educational conditions created by the family environment largely determine the development of adaptive skills of an individual with a more severe intellectual disability. All the above-mentioned conditions created by the family have a positive or negative impact on the level of development of adaptive skills.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
1 sie 2025
1 sie 2025
27
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/101784
Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Ostrouch-Kamińska, Joanna Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Nikel, Łukasz Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Idzikowska, Magdalena Sztyber, Radosław - red. nacz.
Idzikowska, Magdalena Gorzelana, Joanna - red. nauk. Kaczor, Monika - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Krasnodębska, Anna Farnicka, Marzanna - red.
Gebreselassie, Jolanta Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.