Autor:
Współtwórca:
Kulczycka, Dorota - red. nauk. ; Ruszczyńska, Marta - red. ; Brylla, Wolfgang J. - red. ; Gazdecka, Elżbieta - red.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
literatura angielska ; powieść kryminalna ; 19 w.
Streszczenie:
Zarówno powieść gotycka, jak i powieść suspensu wykorzystują symbole, tematy, motywy i wzory, które mogą być łatwo zidentyfikowane i zdekodowane. Niemniej jednak Mary Elizabeth Braddon ("Lady Audley?s Secret"), Wilkie Collins ("The Woman in White"), Jane Austen ("Northanger Abbey") i Eaton Stannard Barrett ("The Heroine") pokazują, że można bawić się wzorami nawet w ramach tego, co konwencjonalne. ; Pisarze ci wykorzystują powieść suspensu i parodię powieści gotyckiej, aby walczyć z utrwalonym obrazem kobiecości. Wskazują na stereotypy stojące za reprezentacją kobiecego wyglądu, zachowania i preferencji. Warto zastanowić się, jak wymienione powyżej powieści podważają XIX-wieczny ideał "prawdziwej kobiecości".
Abstract:
Both, the gothic novel and the suspense novel use symbols, themes, motifs and patterns that can beeasily identified and decoded. Nevertheless, Mary Elizabeth Braddon ("Lady Audley?s Secret"), WilkieCollins ("The Woman in White"), Jane Austen ("Northanger Abbey") and Eaton Stannard Barrett ("TheHeroine") show that it is possible to play with patterns even within the frame of a conventionalizednovel. ; These writers make use of the suspense novel and the parody of the gothic novel in order toargue with a fixed image of femininity. They point at the stereotypes at play behind the representation of the female appearance, behaviour and preferences. It is worth considering how the novels listed above subvert the nineteenth century ideal of the ?proper womanhood?.
Wydawca:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
DOI:
10.59444/2016SERredRus_Kul1r19
Strony:
Źródło:
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego: Seria Scripta Humana, tom 5