Struktura obiektu

Autor:

Olczak, Agnieszka

Współtwórca:

Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. ; Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.

Tytuł:

Demokratyczne relacje nauczyciela z dzieckiem w przedszkolu = Democratic teacher-child relations in kindergartens

Tytuł publikacji grupowej:

Dziecko i nauczyciel w procesie edukacji

Temat i słowa kluczowe:

dziecko ; przedszkole ; demokratyczne relacje ; wychowanie ; child ; kindergarten ; democratic relations ; education

Streszczenie:

Autorka porusza kwestię relacji budowanych przez nauczyciela z dzieckiem w wieku przedszkolnym. Ukazuje złożoność problemu oraz związek jakości powstających relacji ze sposobem spostrzegania dziecka przez nauczyciela oraz z koncepcją dziecka, jaką posiada dorosły. ; W artykule przedstawiono znaczenie budowania demokratycznych relacji zestawiając je z tymi, które budowane są w oparciu o styl autorytarny, liberalny czy niekonsekwentny. Omawiając demokratyczne relacje Autorka kreśli pożądany kierunek w wychowaniu dzieci ukazując szerokie korzyści rozwojowe i wychowawcze.

Abstract:

The author discusses the relationships that the teacher builds with a preschool child. She shows the complexity of the problem and the relationship between the quality of the relations with the way the child is perceived by the teacher and the adult`s concept of the child. ; The article presents the importance of building democratic relations by comparing them with those based on an authoritarian, liberal or inconsistent style. Discussing democratic relations the author defines a desirable direction in raising children and shows a wide range of developmental and educational benefits.

Wydawca:

Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2017

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

Strony:

39-54

Źródło:

Dziecko i nauczyciel w procesie edukacji

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego