Struktura obiektu

Autor:

Bartkowiak, Edyta

Współtwórca:

Sztyber, Radosław - red. nacz.

Tytuł:

Wzory myślenia o profesji nauczycielskiej w tradycji pedeutologicznej = Teaching in the pedeutological tradition - thinking patterns

Tytuł publikacji grupowej:

Filologia Polska, z. 8

Temat i słowa kluczowe:

nauczyciele ; wychowawca ; zawód nauczyciela ; pedeutologia ; osobowość ; kompetencje ; umiejętności zawodowe ; powinności nauczycielskie ; etyka ; moralność ; autorytet ; teacher ; tutor ; profession ; pedeutology ; personality ; competencies ; professional skills ; duties of a teacher ; ethics ; morality ; authority

Streszczenie:

W artykule ukazano genezę zawodu nauczyciela i przemiany w myśleniu o profesji nauczycielskiej. Zaprezentowano kilka ujęć teoretycznych osoby nauczyciela-wychowawcy w rozwoju refleksji pedeutologicznej: ujęcie psychologiczne, eksponujące walory osobowo-moralne nauczyciela, ujęcie kompetencyjne skoncentrowane na nauczycielskich umiejętnościach, powinnościach i kwalifikacjach oraz ujęcie personalistyczne ukazujące nauczyciela jako artystę, który tworzy dzieło wychowania.

Abstract:

The article presents the origin of the teaching profession and the change in thinking about this occupation. The test describes a few theoretical approaches to the teacher as a tutor in the pedeutological thought: psychological approach, which demonstrates the personal and moral qualities of the teacher; competence approach focused on the teacher`s skills, duties and qualifications; and personalistic approach presenting the teacher as an artist who creates the masterpiece of education.

Wydawca:

Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Filologii Polskiej

Data wydania:

2022

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

10.34768/fp2022a6

Strony:

103-122

Źródło:

Filologia Polska. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, z. 8

Jezyk:

pol

Licencja CC BY-NC-ND 4.0:

kliknij tutaj, żeby przejść

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego