Autor:
Współtwórca:
Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Tytuł:
Wybrane zagadnienia dotyczące słuchu dzieci = Selected issues concerning hearing children
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
narząd słuchu ; zaburzenie słuchu ; słuchanie ; słyszenie ; lateralizacja słuchowa ; wychowanie słuchowe ; obiektywne metody badania słuchu ; subiektywne metody badania słuchu ; organ of hearing ; impaired hearing ; listening ; hearing ; auditory laterality ; auditory education ; objective methods of hearing tests ; subjective test methods for hearing
Streszczenie:
Problematyka słuchu dzieci stanowi przedmiot zainteresowania wielu dyscyplin naukowych. Należą do nich przede wszystkim medycyna-audiologia kliniczna, psychologia i pedagogika. Niektóre z nich zajmują się zaburzeniami słuchu, osobami z uszkodzonym słuchem, a dla innych dziedzin ważne są oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze zarówno na dzieci ze zdrowym jak i uszkodzonym narządem słuchu. ; Celem niniejszego artykułu jest ukazanie podstawowej wiedzy niezbędnej dla nauczycieli wszystkich szczebli nauczania, a przede wszystkim dla nauczycieli przedszkola i klas wczesnoszkolnych, którzy wprowadzają dzieci w świat muzyki i rozwijają ich słuch muzyczny. W artykule poruszono najważniejsze zagadnienia z anatomii, fizjologii, psychoakustyki, akustyki muzycznej dotyczącej dźwięku, problematykę słuchania, słyszenia i lateralizacji, patologii narządu słuchu oraz obiektywnych i subiektywnych metod badania słuchu dzieci. ; Dzięki nowoczesnym obiektywnymi subiektywnym metodom badania słuchu dzieci: słuchowym potencjałom wywołanych pnia mózgu, audiometrii impedancyjnej, otoemisji akustycznej, audiometrii tonalnej stosowanych w ocenie czułości słuchu, w badaniach przesiewowych słuchu noworodków, istnieje możliwość wczesnego wykrycia schorzenia i wczesnej terapii. Niewykrycie schorzenia narządu słuchu u dzieci, przez zaniedbanie rodziców, nauczyciela niesie za sobą istotne konsekwencje dla dziecka dotkniętego danym schorzeniem i dla społeczeństwa.
Abstract:
The problem of hearing children is of interest to many scientific disciplines. These are mainly medicine-clinical audiology, psychology and pedagogy. Some of them deal with hearing impairments, people with impaired hearing and other areas are important impact teaching and educational both for children with a healthy and hearing impaired. ; The purpose of this article is to present the basic knowledge necessary for teachers at all levels of education, and above all for teachers of kindergarten and early school classes, introduce children to the world of music and develop their ear for music. The article addresses the most important issues of anatomy, physiology, psychoacoustics, musical acoustics on the sound, the problem of listening, hearing and lateralization, pathology hearing and objective and subjective methods for testing children`s hearing. ; Thanks to modern methods of subjective objective hearing tests for children: auditory brainstem evoked potentials, impedance audiometry, OAE, audiometric used in the assessment of hearing sensitivity in newborn hearing screening, there is a possibility of early detection of disease and early treatment. Undetected hearing disorders in children, the neglect of parents, the teacher would have important consequences for the affected child to the disease and for society.
Wydawca:
Zielona Góra ; Skarbona: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
Strony:
Źródło:
Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej