Struktura obiektu

Autor:

Pochyły, Piotr

Współtwórca:

Dudra, Stefan - red. ; Pochyły, Piotr - red.

Tytuł:

Sources of national identity of Kurds = Źródła tożsamości narodowej Kurdów

Tytuł publikacji grupowej:

Przegląd Narodowościowy, 2

Temat i słowa kluczowe:

Kurds ; Kurdystan ; identity ; origin ; language ; Kurdowie ; tożsamość ; pochodzenie ; język

Streszczenie:

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie elementów składających się na tożsamość Kurdów, jak geneza ich obecności na Bliskim Wschodzie, wskazanie podstawowych kwestii antropologicznych oraz zaprezentowanie możliwych przyczyn wykształcenia się i przetrwania tejże tożsamości w ogóle (terytorium, język, wierzenia, tradycje, kooperacja). ; Proces ten kształtował się przez wieki i napotykał wiele trudności, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, które w ciągu setek lat wciąż ewoluowały, a współcześnie podejmuje się próby ich usystematyzowania w postaci np. nieskutecznej na razie idei utworzenia jednego dialektu języka kurdyjskiego czy kultywowania idei "Wielkiego Kurdystanu" jako ojczyzny wszystkich Kurdów.

Abstract:

Kurds as a nation has always Bern self-reliance. Nomadic style of life and ability to survive hostile attacks made them very valuable a mercenaries in many wars conducted by their neighbours. Kurdistan was also some kind of a buffer where many contradicted interests and politics has been set against each other. Kurds profess islam, they speak in a few dialects of kurdish lanuguage and live today in 4 countries in the Middle East (Iraq, Iran, Turkey, Syria). Kurds in Iraq have Autonomy with president, government, parliament, police and army. They are dreaming about future and independent Kurdystan.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2013

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

113-128

Źródło:

Przegląd Narodowościowy, t. 2

Jezyk:

pol

Licencja:

CC 3.0

Licencja CC BY-NC-ND 3.0:

kliknij tutaj, żeby przejść

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego