Autor:
Współtwórca:
Steciąg, Magdalena - red. nauk. ; Kaczor, Monika - red. nauk.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
17 Konkurs Chopinowski ; estetyka ; metafora ; internet ; język ; synestezja ; 17th Chopin Competition ; aestetics ; language ; metaphor ; synesthesia
Streszczenie:
Artykuł dotyczy ocen użytkowników Internetu na temat występów uczestników XVII Konkursu Chopinowskiego w 2015 r. Materiał pochodzi z dwóch źródeł: forum inter netowego Audio.com.pl oraz profilu umieszczonego na Facebooku. Wszystkie wypowiedzi są neutralne pod względem estetyki wypowiedzi, nie zawierają elementów hejtu ani wulgaryzmów, ale też nie są budowane jako stylizowane czy kunsztowne. ; Część nadawców posługuje się słownictwem specjalistycznym, inni czasem konstruują wypowiedzi emocjonalne. Oceny estetyczne opierają się na opozycji estetycznej ładny - brzydki oraz ogólnej opozycji wartościującej dobry - zły. Ponadto nadawcy wartościują technikę wykonania utworów i porównują występy do znanych wzorców z nagrań. Do oceny wykorzystują także obrazowanie metaforyczne i synestezyjne związane z innymi zmysłami (wzrok, dotyk, propriocepcja) oraz innymi rodzajami sztuk (śpiew, poezja). ; Opinie dotyczą także zachowania młodych artystów, ich emocji oraz skojarzeń z przeżyciami religijnymi i mistycznymi. W wypowiedziach internautów wyrażane są ponadto emocje nadawców. W tym celu stosują środki pragmatyczne (wykrzyknienia, deklaracje, emotikony) oraz składniowe (szeregi składniowe, krótkie zdania, inwersja, pytania retoryczne).
Abstract:
The article concerns Internet users` opinions on the performances of the participants of the 17th Chopin Competition in 2015. The material comes from two sources: the Audio.com. pl online forum and the profile on Facebook. All the statements are neutral in terms of the aesthetics of expression, they do not contain elements of hate or profanity, but they are not built as stylized or artistic. ; Some senders use specialized vocabulary, others sometimes construct emotional statements. Assessment of aesthetic based on aesthetic opposition pretty-ugly, and the overall opposition quantifiable good-bad. In addition, the senders value the technique of performing of works and compare performances to known patterns from recordings. They also use metaphorical and synesthetic imagery associated with other senses (sight, touch, proprioception) and other types of arts (singing, poetry). ; Opinions also concern the behaviour of young artists, their emotions and associations with religious and mystical experiences. Internet users are also expressed in the statements of emotions. To do this, apply the measures pragmatic (exclamations, declarations, emoticons) and syntax (syntactic ranks, short sentences, inversion, rhetorical questions).
Wydawca:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
Strony:
Źródło:
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2018