Autor:
Współtwórca:
Hawrysz, Magdalena - red. nauk. ; Jurewicz, Magdalena - red. nauk. ; Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
mem internetowy ; historia ; wartościowanie ; deprecjacja ; gry intertekstualne ; internet meme ; history ; language evaluation ; depreciation ; intertextual games
Streszczenie:
Celem artykułu jest omówienie sposobów przedstawiania w memach internetowych zdarzeń i bohaterów historycznych, w tym wartościowania zawartego w języku, obrazie oraz tekście wypowiedzi memetycznych. Przedmiotem analizy jest 1000 internetowych memów polskojęzycznych, opublikowanych - najczęściej wielokrotnie - w najpopularniejszych portalach sieciowych. ; Zebrany materiał został uporządkowany według charakterystycznych, powtarzalnych sposobów wykorzystywania w memach wątków historycznych. Omówienie każdego ze sposobów zostało poszerzone o wskazanie środków służących wartościowaniu przeszłości: leksykalnych, słowotwórczych, stylistycznych, fleksyjnych i graficznych, a także technik opartych na tropach i figurach tekstowych, takich jak ironia, hiperbola, porównanie, metafora, symbol czy kontrast.
Abstract:
The aim of the article is to discuss the manner of presenting historical events and figures in memes, as well as evaluation which is present in the language, image and text of memetic utterances. The subject of the analysis is 1000 Polish-language memes which were published - usually multiple times - on the most popular websites. ; The material was organised in terms of characteristic, repetitive manners of applying historical elements in memes. Moreover, the devices were indicated which serve the purpose of assessing the past: lexical, word-formative, stylistic, inflectional and graphic ones, as well as the techniques based on tropes and textual figures such as irony, hyperbole, simile, metaphor, symbol or contrast.
Wydawca:
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
Strony:
Źródło:
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2019