Struktura obiektu

Autor:

Sajdak-Burska, Anna

Współtwórca:

Kowalski, Mirosław - red. ; Kowalska, Ewa - red.

Tytuł:

O porównywalności nieporównywalnego. Wybrane konsekwencje uprawiania pedagogiki jako nauki humanistycznej lub społecznej = On the comparability of the incomparable. Some consequences of pedagogy as a discipline developed within the paradigms of the humanities and social sciences

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 44

Temat i słowa kluczowe:

paradygmat ; nauki społeczne ; nauki humanistyczne ; pedagogika ; metodologia ; paradigms ; social sciences ; humanities sciences ; pedagogy ; methodology

Streszczenie:

Celem artykułu jest dać wgląd w niektóre trudności, wobec których stajemy podczas porównywania nauk w kontekście - sugerowanych przez niektórych członków społeczności naukowców - różnic w ich poziomach rozwoju. Trudność leży w paradygmatycznych różnicach pomiędzy humanistyką a naukami społecznymi, jak również w zjawisku dysproporcji między paradygmatami i w ryzyku fundamentalizmu. Pedagogika rozwijana w perspektywie humanistycznej lub w perspektywie nauk społecznych jest przedmiotem napięć związanych nie tylko z różnorodnością paradygmatów, ale też z rożnymi podejściami metodologicznymi w poszukiwaniu prawdy. Autorka, odnosząc się do Teorii Integralnej Kena Wilbera opisuje rożne orientacje w badaniach naukowych, co pozwala na prezentację niektorych konsekwencji pedagogiki rozwijanej w obrębie paradygmatu humanistycznego i paradygmatu nauk społecznych.

Abstract:

The article aims to provide an insight into the difficulties one faces while comparing scientific disciplines in the context of - suggested by some researchers - differences in their development levels. The difficulty lies in paradigmatic differences between the humanities and social sciences as well as in the disparity between the paradigms and the risk of fundamentalism. Pedagogy developed in the perspective of the humanities or social sciences is a subject of tensions related not only to the variety of paradigms, but also to different methodological approaches in search of the truth. Referring to Ken Wilber`s Integral Theory, the author describes different orientations in research, which allows presentation of some consequences of pedagogy developed within the paradigms of the humanities and social sciences.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Data wydania:

2018

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

130-144

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 44, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego