Autor:
Współtwórca:
Asienkiewicz, Ryszard - red. ; Tatarczuk, Józef - red.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
młodzież akademicka ; rozwój fizyczny ; charakterystyka porównawcza ; academic students ; physical development ; comparative characteristics
Streszczenie:
Celem prezentowanej pracy jest ocena poziomu wykształcenia cech somatycznych młodzieży kształcącej się na kierunkach o zróżnicowanej w programach studiów aktywności ruchowej. Badania zostały przeprowadzone w latach 2011-2012 wśród 788 studentów i studentek III i IV roku wychowania fizycznego oraz kierunków humanistycznych i technicznych Państwowego Uniwersytetu w Brześciu. Techniką martinowską wykonano pomiary odcinków długościowych, szerokościowych, obwodów, fałdów skórno-tłuszczowych oraz masy ciała. Materiał opracowano statystycznie. Dymorfizm płciowy określono wskaźnikiem Mollisona. ; Na podstawie przeprowadzonej analizy statystycznej stwierdzono wyraźne zróżnicowanie młodzieży porównywalnych kierunków studiów. Studenci wychowania fizycznego w porównaniu z rówieśnikami kierunków humanistycznych i technicznych charakteryzują się istotnie większą masą ciała (studentki) oraz większymi obwodami, natomiast mniejszą podściółką tłuszczową. Wyróżnia ich także tęższa budowa ciała. Większy dymorfizm cech somatycznych odnotowano wśród młodzieży kształcącej się na kierunku wychowanie fizyczne.
Abstract:
The paper attempts to assess the development of somatic features in students whose study programs include diversified physical activity. The research was carried out in 2011-2012 among 788 male and female students of the years three and four of physical education, humanities, and engineering at the State University of Brest. Martin`s technique was used to measure body lengths, widths, circumferences, skinfolds, and body mass. The material was analyzed statistically. Sexual dimorphism was determined with Mollison`s index. ; On the basis of the statistical analysis, a clear diversity among the students was found. In comparison to their peers studying humanities and engineering, the students of physical education are characterized by a significantly greater body mass (women students), smaller thickness of subcutaneous fat, and greater circumferences. They are also distinguished by a stouter body build. A greater dimorphism of somatic features was found among the students of physical education.
Wydawca:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
Strony:
Źródło:
Rocznik Lubuski, tom 44, część 2a