Struktura obiektu

Autor:

Gajdzica, Zenon

Współtwórca:

Bąbka, Jarosław - red ; Zajdel, Krzysztof - red.

Tytuł:

O wykorzystaniu koncepcji rezerwatu Ervinga Goffmana jako narzędzia interpretacji znaczenia przestrzeni w procesach edukacji uczniów z niepełnosprawnością = Application of Erving Hoffman`s concept of sanctuary as a tool in interpreting the meaning of space in educational processes of disabled students

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 46

Temat i słowa kluczowe:

przestrzeń ; miejsce ; terytorium ; Go?man, Erving (1922-1982) ; studenci niepełnosprawni ; uczniowie niepełnosprawni ; kształcenie włączające ; space ; place ; territory ; sanctuary ; disabled students ; inclusive education

Streszczenie:

Artykuł stanowi próbę zastosowania koncepcji rezerwatu autorstwa Ervinga Go?mana jako narzędzia służącego do opisu, wyjaśnienia i zrozumienia roli przestrzeni w procesach edukacyjnych studentów niepełnosprawnych - szczególnie w przestrzeni opartej na braku segregacji. W artykule przestawiono analizę roli jaką odgrywa przestrzeń, miejsca i obszary w procesach kształcenia niepełnosprawnych uczniów. Autor charakteryzuje problem tworzenia przestrzeni uczniów niepełnosprawnych w edukacji włączającej i integracyjnej jako formę tworzenia rezerwatów. W artykule zilustrowano koncepcję dokonując opisu dwóch założeń kształcenia włączającego przy pomocy kategorii zaproponowanych przez Go?mana, tj. dobra, roszczenia, interesant, przeszkoda, autor, agent.

Abstract:

The paper attempts to apply the concept of sanctuary developed by Erving Go?man as a tool for describing, explaining and understanding the importance of space in educational processes of disabled students - especially in its non-segregational forms. The paper presents an analysis of the importance of space, places and territories in the processes of education of disabled students. It characterizes the problem of creating space of disabled students in inclusive and integrational education as a form of creating sanctuaries. Finally, the paper attempts to exemplify the concept by describing two assumptions of inclusive education by means of Go?man`s categories: goods, claims, stake holder, obstacle, agent.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2020

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

137-148

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 46, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego