Autor:
Współtwórca:
Bochno, Ewa - red. ; Kopaczyńska, Iwona - red.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
kultura szkoły ; ścieranie się reguł temporalnych ; nauczyciele ; codzienność szkolna ; school culture ; clash of temporal rules ; teacher ; everydayschool life
Streszczenie:
Na podstawie analizy wyników badań dotyczących doświadczania przez nauczycieli codziennego czasu w szkole, postawiono tezę, że w szkole ścierają się różne reguły temporalne, co sprawia że praca nauczyciela staje się trudna, wręcz niemożliwa i skazana na nieustanne doświadczanie ambiwalencji i licznych dylematów. ; W artykule dokonano analizy reguł temporalnych bazując głównie na rozważaniach dotyczących czasu monochronicznego i polichronicznego oraz wybranych właściwościach temporalnych współczesnej rzeczywistości. Ukazane dylematy dowodzą, że nauczyciele znajdują się w sytuacji niespójności, wykluczania się reguł, norm i wartości regulujących ich codzienne działania w szkole. W zakończeniu odniesiono podjęte rozważania do problematyki kultury szkoły.
Abstract:
Based on the analysis of research results concerning everyday teachers?experience of their time at school, it is argued that various temporal rules clash at school, which makes the teacher`s work difficult, if not impossible.As a consequence, the teacher has to deal with constant ambivalence andnumerous dilemmas. ; The article analyses temporal rules based mainly on considerations of monochronic and polychronic time as well as selected temporal properties of contemporary reality. The presented dilemmas prove that teachers find themselves in a situation where rules, norms and values regulating their daily activities at school are inconsistent and mutually exclusive. The final part of the article links the considerations to the issue of school culture.
Wydawca:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
DOI:
Strony:
Źródło:
Rocznik Lubuski, tom 47, część 1