Struktura obiektu

Autor:

Bilyakovska, Olha ; Shcherbiak, Iurii ; Binytska, Kateryna ; Nahorna, Olha

Współtwórca:

Bąbka, Jarosław - red ; Kowalska, Ewa - red.

Tytuł:

Ensuring the quality of professional training of future teachers in the context of system approach = Zapewnienie jakości kształcenia zawodowego przyszłych nauczycieli w kontekście podejścia systemowego

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 49

Temat i słowa kluczowe:

system approach ; professional training ; future teachers ; podejście systemowe ; kształcenie zawodowe ; przyszli nauczyciele

Streszczenie:

W artykule przeanalizowano kształcenie zawodowe przyszłych nauczycieli w kontekście zapewnienia jego jakości. Jest to proces bardzo ważny i złożony, a o jego skuteczności decyduje wiele czynników, w tym zastosowanie systemowego podejścia do organizacji. Analizując to zagadnienie, przyjęliśmy podejście systemowe wobec przedmiotu badań, którym jest system edukacyjny. Charakteryzuje się on zależnościami między jego elementami. ; Z przeglądu literatury jasno wynika, że podejście systemowe nie powinno być kojarzone wyłącznie z procesem poznania. Niesie ono ze sobą znacznie szersze możliwości, gdyż można je uznać za metodologiczną podstawę aktywności nie tylko poznawczej, ale i transformacyjnej. Z perspektywy podejścia systemowego kształcenie przyszłych nauczycieli postrzegamy jako system posiadający własną treść, hierarchię elementów strukturalnych, związki przyczynowo-skutkowe, interakcje między podmiotami oraz cechy procesu edukacyjnego. ; Autorzy dowodzą, że problem zapewnienia jakości kształcenia zawodowego przyszłych nauczycieli należy rozpatrywać z wykorzystaniem podejścia systemowego, ponieważ wymaga on analizy zewnętrznych i wewnętrznych systemów zapewnienia jakości kształcenia zawodowego przyszłych nauczycieli, zidentyfikowania zbioru elementów, ustalenia i uporządkowania powiązań między nimi, a także ustalenia i uporządkowania powiązań między nimi.

Abstract:

The article examines the professional training of future teachers in the context of ensuring its quality. The process is responsible and complex, and its effectiveness is determined by many factors, including the use of a system approach to organization. During our scientific exploration, we have identified the system approach as a research object and have specifically considered the educational system. ; This system is characterized by the interrelationship of its components. Summarizing the views of researchers on the system approach, it is clear that it should not be solely associated with the process of cognition. The system approach has much wider possibilities as it can be considered as the methodological basis of not only cognitive but also transformative activity. From a system approach perspective, we view the training of future teachers as a system with its own content, a hierarchy of structural elements, cause-and-effect relationships, subject-subject interaction, and features of the educational process. ; It is argued that the problem of ensuring the quality of professional training of future teachers should be studied using a system approach, since it requires a system analysis of the external and internal systems of ensuring the quality of professional training of future teachers, identifying a set of elements, establishing and ordering connections between them, and highlighting system-forming connections that integrate various elements into a system.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Data wydania:

2023

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

173-183

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 49, część 1

Jezyk:

eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego