Autor:
Komosińska, Krystyna ; Kowalewska, Anna
Współtwórca:
Farnicka, Marzanna - red. ; Izdebski, Zbigniew (1956- ) - red. ; Wąż, Krzysztof - red.
Tytuł:
Tytuł publikacji grupowej:
Temat i słowa kluczowe:
standards of sex education ; Education for Family Life ; risk behaviours ; youth ; standardy edukacji seksualnej ; edukacja do życia w rodzinie ; zachowania ryzykowne ; młodzież
Streszczenie:
Tematykę wprowadzaną współcześnie w ramach przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie" określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 lutego 2012 r. (Dz.U. 2012, nr 300). W 2008 roku Biuro Regionalne WHO na Europę, Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej i Centrum Współpracy WHO ds. Zdrowia Seksualnego i Reprodukcyjnego w Kolonii powołały grupę ekspertów z Europy w celu opracowania "Standardów edukacji seksualnej w Europie". ; W opracowanych w 2010 roku standardach starano się uwzględnić wszystkie aspekty ludzkiej seksualności. Zwrócono uwagę na konieczność kształcenia uczniów w zakresie postaw i umiejętności niezbędnych dla prawidłowego rozwoju psychoseksualnego, zaliczanych do czynników chroniących przed podejmowaniem ryzykownych zachowań seksualnych. Celem artykułu jest przedstawienie oceny realizacji treści przedmiotowych "Wychowanie do życia w rodzinie" w gimnazjach oraz porównanie treści zajęć realizowanych w Polsce z treściami zawartymi w "Standardach Seksualnych. Edukacja w Europie".
Abstract:
The topics which are introduced nowadays within the subject "Education for Family Life" are determined by the Regulation of the Minister of National Education of 17th February, 2012 (the Journal of Laws, 2012, No 300). In 2008 WHO Regional Office for Europe, Federal Office for Health Education and WHO Collaborating Centre for Sexual and Reproductive Health in Cologne appointed a group of experts from Europe to develop "Standards of Sex Education in Europe". ; In the standards, developed in 2010, efforts were made to take into account all the aspects of human sexuality. The attention was drawn to the necessity of educating students within the area of attitudes and skills essential for proper psychosexual development and classified as protective factors against undertaking risk sexual behaviours. The aim of the paper was to present the evaluation of the implementation of the subject content ("Education for Family Life") in junior high schools as well as to compare the course content realized in Poland with the content included in the "Standards of Sex Education in Europe".
Wydawca:
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania:
Typ zasobu:
Format:
Strony:
Źródło:
Rocznik Lubuski, tom 40, część 1