Struktura obiektu

Autor:

Borowicz, Ryszard (1945-2014)

Współtwórca:

Zielińska, Maria - red.

Tytuł:

Obecność socjologii/socjologow edukacji i młodzieży na XV Ogólnopolskim Zjeździe Socjologicznym = Presence of sociology/sociologists of education and youth at 15th Polish Congress of Sociology

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 40

Temat i słowa kluczowe:

ponowoczesność ; edukacja ; młodzież ; postmodernity ; education ; youth

Streszczenie:

Z perspektywy uczestnika wielu Kongresów i socjologa edukacji autor ocenia stan współczesnej socjologii edukacji jako renesans tej subdziedziny socjologicznej. Tłumaczy to głównie efektem wielkiego przełomu i pierwszych lat transformacji ustrojowej. Wcześniej, zdaniem autora, młode pokolenie i edukacja były kwestiami drugorzędnymi i niegodnymi większej uwagi. ; Były lata, gdy naukowo działały tylko 2-3 ośrodki akademickie, a samodzielnych badaczy było niewielu. Obecnie - poza wieloma osobami/laboratoriami/zakładami świadczącymi wyłącznie usługi dydaktyczne w tym zakresie - istnieje blisko dziesięć (uznanych w Polsce) zespołów naukowych prowadzących badania i ponad 20 niezależnych badaczy, którzy systematycznie publikują swoje prace na ten temat. Co więcej, istnieje duża grupa adiunktów i doktorantów, którzy w inny sposób podejmują zidentyfikowane wcześniej problemy lub poszukują nowych, czasem niszowych tematów.

Abstract:

From the perspective of a participant of many Congresses and a sociologist of education the author assesses the state of contemporary sociology of education as the renaissance of this sociological subfield. He explains it mainly as a result of the great breakthrough and first years of political transformation. Earlier, according to the author, young generation and education were derivative and minor issues which were unworthy of much attention. ; There were the years when only 2-3 academic centres were scientifically active and there were only a few independent researchers. Nowadays - apart from many people/laboratories/departments providing only teaching services in this area - there are almost ten scientific teams (recognized in Poland) conducting the research and over 20 independent researchers who systematically publish their works on the subjects. What is more, there is a large group of assistant professors and PhD students who undertake previously identified problems in a different way or seek new, sometimes niche topics.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Data wydania:

2014

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Strony:

21-26

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 40, część 2a

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego