Struktura obiektu

Autor:

Kotlarska, Irmina

Współtwórca:

Ruszczyńska, Marta - red. nauk. ; Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.

Tytuł:

Kilka uwag o polskim dyskursie glottodydaktycznym w okresie międzywojennym (na przykładzie nauczania języka angielskiego) - teksty i konteksty = Some remarks on the Polish glottodidactic discourse in the interwar period (on the example of English language teaching) - texts and contexts

Tytuł publikacji grupowej:

50 lat zielonogórskiej polonistyki

Temat i słowa kluczowe:

dzieje nauczania języka angielskiego w Polsce ; dwudziestolecie międzywojenne ; dyskurs edukacyjny ; dyskurs glottodydaktyczny ; analiza treściowa źródeł ; history of English language teaching in Poland ; interwar period ; educational discourse ; glottodidactic discourse ; content analysis of sources

Streszczenie:

Tekst ma na celu opis kontekstowych uwarunkowań oraz świadectw tekstowych dokumentujących instytucjonalne nauczanie języka angielskiego w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym. Rozbudowane uwikłania kontekstowe działań edukacyjnych popularyzujących znajomość języka i kultury angielskiej (oraz amerykańskiej) wśród Polaków sprawia, że kategorią nadrzędną dla prezentowanych rozważań jest dyskurs. Podstawową metodą stosowaną w artykule jest analiza treściowa źródeł różnego typu, pozwalająca wskazać zależności między postulowanymi w dokumentach rządowych celami nauczania języka angielskiego a ich podręcznikową realizacją.

Abstract:

The text aims to describe the contextual conditions and textual testimonies documenting the institutional teaching of English in Poland in the interwar period. The extensive contextual entanglements of educational activities popularising the knowledge of English (and American) language and culture among Poles makes discourse the overriding category for the presented considerations. The basic method used in the article is a content analysis of sources of various types, which makes it possible to indicate the relationship between the English language teaching goals postulated in government documents and their textbook implementation.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2024MONredRus_Palr15

Strony:

243-255

Źródło:

50 lat zielonogórskiej polonistyki

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego