Struktura obiektu

Autor:

Kroczak, Justyna

Współtwórca:

Walczak, Paweł - red. nauk.

Tytuł:

Sokratejska praktyka "troski o siebie" (epimeleia heautou) a proces coachingowy = The Socratic practice of "care of the self" (epimeleia heautou) and the coaching process

Tytuł publikacji grupowej:

Praktyka filozoficzna

Temat i słowa kluczowe:

Sokrates (filozof grecki; 469 p.n.e.-399 p.n.e.) ; coaching ; bycie w zasobach ; epimeleia heautou ; relacja coachingowa ; resourceful state ; coaching relationship

Streszczenie:

W artykule dokonam analizy komparatystycznej procesu wydobywania wiedzy stosowanego przez Sokratesa i współczesnego coacha. Posłużę się metodą pogłębionej analizy, z jednej strony wybranych (sokratycznych) dialogów Platona, a z drugiej praktyki coachingowej i wartości coachingowych sformułowanych przez International Coach Federation. W dialogach - Alkibiades I i Obrona Sokratesa - pojawia się kategoria dbania o siebie (epimeleia heautou), którą zestawiam z coachingowa ideą "bycia w zasobach". Obie kategorie są w zasadzie kondycją - stanem wiedzy o sobie. ; Wiedzę tę pomaga wydobyć Sokrates, a w warunkach współczesnych coach. Proces dochodzenia do wiedzy, zarówno sokratejski, jak i coachingowy, mają wspólne elementy kluczowe: ustanowienie relacji, celu i odpowiednich pytań. W tekście analizuję wszystkie powyższe kwestie, aby dojść do wniosku, że kluczowa wartość coachingowa "zasobny stan coacha i coachee" ma swoje korzenie w filozofii starożytnej - w mądrości Sokratesa.

Abstract:

In this paper I present a comparative analysis of the knowledge discovery process applied by Socrates and the contemporary coach. The term "care of the self" (epimeleia heautou) appears in the Socratic dialogues, Alkibiades I and Apology of Socrates, and this term is compared with the coaching idea of "being resourceful". ; Both categories are, in fact, states of knowledge about the self, and it is the role of Socrates, and the coach, to help bring of this knowledge. The process of uncovering knowledge involves certain key elements that are shared by both the Socratic method and modern coaching. The analysis of each of these elements leads us to the conclusion that the key value of coaching, "the resourceful state of the coach and the coachee", has its roots in ancient philosophy.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Data wydania:

2023

Typ zasobu:

rozdział w książce

Format:

application/pdf

DOI:

10.59444/2023MONredWalr3

Strony:

57-66

Źródło:

Praktyka filozoficzna

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego